جنگ‌افروزی حکومت و واکنش‌های مردمی - شهلا دانشفر

جنگ‌افروزی حکومت و واکنش‌های مردمی – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

حمله موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل و جنگ‌افروزی و بحران‌آفرینی‌اش بر فضای اعتراض جامعه شدت بخشیده است. مردم از یک‌سو شکست حکومت و خنثی‌شدن ۹۹ درصد از موشک‌های پرتابی‌اش به اسرائیل را به سخره می‌گیرند و از سوی دیگر هدف سیاسی حکومت برای بهره‌جویی از فضای جنگی برای تشدید سرکوبگری‌هایش را به چالش می‌کشند. تجمعات اعتراضی این روزها از جمله تجمع هزاران نفره بازنشستگان در تهران پاسخ محکمی به حکومت بود. همچنین بیانیه‌های اعتراضی منتشر شده بازتابی از خشم و اعتراض مردم بر سر جنگ است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان می‌نویسد: “حکومت حاکم بر ایران با فرستادن ده‌ها فروند پهپاد و موشک به اسرائیل حمله‌ای را آغاز کرده که حتی اگر به همین یک شب ختم شود، در نهایت قربانیان آن زنان، کودکان و فرودستانی خواهند بود که به سفره آن تعرض شده و از سفره آنان اسباب این موشک‌پرانی‌ها تأمین می‌شود… در جنگی تمام‌عیار هم بدیهی است که منافع هیچ یک از دو ملت گرفتار حکومت‌های مذهبی و فاشیست تأمین نخواهد شد و آوارگی و فقر دامنگیر مردمی می‌شود که در همین شرایط هم گرفتار تأمین حداقل‌های زندگی هستند.”

شورای بازنشستگان ایران در بیانیه‌اش با تأکید بر بی ربطی جنگ به منفعت مردم و خاتمه فوری این بحران، می‌نویسد: “فضای جنگی و کوبیدن بر طبل مبارزه با دشمن، در حقیقت مقابله با اتحاد و همبستگی و مقاومت‌های مردمی است که تغییر شرایط موجود را تصمیم گرفته‌اند. کارگران، بازنشستگان، زنان و کودکان، معلمان و دانشجویان، روستاییان فاقد آب و زمین به بهانه جنگ در معرض سرکوب بیشتری قرار می‌گیرند.”

اتحادیه آزاد کارگران ایران این جنگ را ماجراجویانه خوانده و می‌نویسد: “این جنگ، جنگ دو قدرت ضدانسانی حاکم بر ایران و اسرائیل است که از بحران و ویرانی و انسان‌کشی ارتزاق می‌کنند.”

اتحاد بازنشستگان در بیانیه‌اش جنگ‌افروزی در هر شکلش را محکوم کرده و می‌نویسد: “در ایران تورم و گرانی در سال جدید با شتابی بیشتر از همیشه سیر صعودی خود را طی می‌کند، اقتصاد بیمار کشور عملاً از درون رو به فروپاشی است و نتایج سال‌ها غارت و فساد و بی‌توجهی در تمام ارکان جامعه به‌وضوح مشاهده می‌شود. اینک مردم ایران با زخمِ صدها مصیبت باید صدمات جنگی را تحمل کنند که خود هیچ نقشی در به‌وجودآوردن آن نداشته‌اند.”

جنگ حکومت با اسرائیل جنگی علیه مردم است و پاسخ به جنگ و ناامنی، گسترش اعتراضات و رهایی از جهنم جمهوری اسلامی است.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *