به گزارش فعالان حقوق بشر در ایران، دیروز سه‌شنبه شمار بیشتری از زندانیان سیاسی و غیرسیاسی در زندان‌های مختلف کشور از جمله قزل‌حصار، اوین و کرج، باتوجه‌به افزایش احتمال اجرای گسترده احکام اعدام، توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، دست به اعتصاب‌غذا زدند.

داخل و خارج زندان‌ها علیه اعدام – شهاب بهرامی

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

به گزارش فعالان حقوق بشر در ایران، دیروز سه‌شنبه شمار بیشتری از زندانیان سیاسی و غیرسیاسی در زندان‌های مختلف کشور از جمله قزل‌حصار، اوین و کرج، باتوجه‌به افزایش احتمال اجرای گسترده احکام اعدام، توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، دست به اعتصاب‌غذا زدند.

لازم به یادآوری است که کمپین “سه‌شنبه‌های نه به اعدام” از سوی تعداد زیادی از زندانیان ایران سیزدهمین هفته خود را پشت سر می‌گذراند. اعتصاب‌غذای اخیر زندانیان علیه گسترش مخفیانه اعدام‌های روزهای اخیر بوده که رژیم باتوجه‌به شرایط ملتهب جنگی به آن دست‌زده است.

در اواخر دی‌ماه سال گذشته، کارزار پرشوری علیه قطع اعدام‌ها در ایران بنام “کارزار جهانی علیه اعدام” با انتشار بیانیه مهمی اعلام موجودیت کرد. این کارزار در تاریخ ۳۰ دی، آکسیون‌ها و تظاهرات گسترده‌ای را در اغلب شهرهای اروپایی و آمریکای شمالی به‌ویژه در کانادا سازمان داد. یکی دیگر از اقدامات مهم این کارزار، “اقدام مشترک برای توقف اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر” است که این موضوع، در یک سطح وسیع اجتماعی طرح شده و به‌پیش می‌رود.

علی‌رغم اوج‌گیری وحشیگری‌های رژیم دررابطه‌با احکام جدید و گسترده اعدام‌ها در روزهای اخیر، ما شاهد مبارزه خستگی‌ناپذیر و فزاینده، هم در زندان و هم در خارج از زندان هستیم. محکومیت جمهوری اسلامی از طرف نهاد حقوق بشر سازمان ملل به جرم جنایت علیه بشریت، همچنین تمدیدکردن فعالیت کمیته حقیقت‌یاب، متشکل شدن بیش از صد تشکل و نهاد مدنی و صدها فعال و شخصیت سیاسی و مدنی، زیر چتر کارزار جهانی نه به اعدام یا حمایت از این نهاد، نشانه رشد و گسترش مبارزه مردم علیه جنایت‌کاران اسلامی در ایران است.

برای ادامه‌کاری این مبارزات و به‌عقب‌راندن رژیم تا قطع کامل اعدام‌ها در ایران، باید دست به حمایت از و تقویت نهادهایی که هم اکنون به‌صورت متشکل فعالیت می‌کنند، زد. نهادهایی همچون “کارزار جهانی نه به اعدام”، “کمیته بین‌المللی علیه اعدام ” ، “فریدم ناو” و “کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی” که خود نیز عضوی از کارزار هستند، از این دسته‌اند.

برای رسیدن به هدف فوق، قطعاً ضروری است به سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی فشار آورد تا کمک‌های مالی و فنی خود به جمهوری اسلامی را تحت نام “مبارزه با مواد مخدر” بی‌درنگ قطع نمایند و تلاش برای تحت تعقیب نهادن باندهای حکومتی مواد مخدر و محکومیت جهانی رژیم را در دستور کار فوری خود قرار دهند.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *