مجله تایم و زنان تأثیرگذار! - آذر پویا

مجله تایم و زنان تأثیرگذار! – آذر پویا

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

مجله تایم نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل صلح و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، را در میان ۱۰۰ چهره تأثیرگذار سال ۲۰۲۴ قرار داد و در مطلبی نوشت که او زندگی خود را وقف مبارزه با ظلم علیه زنان کرده و صدایش حتی از پشت میله‌های زندان بلند است. ” تایم ۱۰۰” فهرستی است که مجله تایم طی ۲۵ سال گذشته منتشر کرده و در آن شخصیت‌های تأثیرگذار جهان را معرفی می‌کند.

مجله تایم به درست از نرگس محمدی به‌عنوان یکی از چهره‌های سرشناسی نام‌برده است که صدای اعتراضش از پشت میله‌های زندان هم شنیده می‌شود. ضمن تبریک به این فعال حقوق بشری باید گفت واقعیت این است که اگر قرار بود نام زنان واجد شرایط برای ثبت در این لیست قرار بگیرند، می‌بایستی اسم تمام زن‌هایی را که چه از درون زندان‌ها و چه از بیرون آن، با جرئت و شهامتشان در مقابل یک رژیم وحشی و تا دندان مسلح ایستادگی کرده و از تمام خط‌قرمزها و بایدونبایدهای رژیم عبور کرده‌اند و دنیا را به تحسین واداشته‌اند در این لیست آورده شود. این لیست می‌توانست بسیار بلندبالاتر از اینها باشد اگر قرار بود اسم زنان تأثیرگذار در آن آورده شود. زنانی که دنیا را از خواب بیدار کرده و به جهانیان نشان دادند که ایران کشوری اسلامی نیست که مردم ایران با رژیم حاکم بر آن هیچ سنخیتی ندارند که مردم خواهان یک زندگی مدرن و پیشرفته مطابق با شرایط دنیای امروز هستند و این زندگی را از پستوهای خانه‌هایشان به خیابان‌ها کشیده‌اند. نام همه این زنان باید در این‌گونه لیست‌ها دیده شود.

جا دارد در اینجا از زنانی یاد کنیم که طی ۴۵ سال حکومت اسلامی و چه پیش از آن به‌عنوان فعالین سیاسی یا در میدان‌های اعدام سربه‌دار شدند و یا در اثر شکنجه‌های جسمی و روحی جان عزیزشان را از دست دادند؛ ولی در مقابل غول توحش سرخم نکردند.

نرگس محمدی محصول شرایط انقلاب عظیم زن زندگی آزادی است و به درست می‌گوید:

جمهوری اسلامی از سر استیصال خیابان‌ها را به میدان جنگ علیه زنان و جوانان تبدیل کرده تا درد بی‌علاج عدم مشروعیتش را تسکین دهد… خیابان، از آن ما و پیروزی سرنوشت محتوم ماست.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید
وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi
ایکس:
@Journal_Farsi
واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *