جنگ‌افروزی حکومت و پاسخ مردم- سؤال از حمید تقوایی

جنگ‌افروزی حکومت و پاسخ مردم- سؤال از حمید تقوایی

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کیوان جاوید: تأثیرات تخاصم نظامی و فضای جنگی حاضر بر موقعیت رژیم را چگونه می‌بینید؟

حمید تقوائی: به نظر من جمهوری اسلامی بازنده این تقابل بوده است. حکومت، مانند غریقی که به هر چیزی چنگ می‌زند، برای نجات خود به موشک‌پرانی علیه اسرائیل دست زد؛ اما نتیجۀ معکوس گرفت. در سطح جهانی بیشتر منزوی شد و تحت فشار بیشتری قرارگرفت و پاسخ مردم ایران نیز تمسخر و تحقیر حکومت و رجزخوانی‌های جنگی‌اش بود. جوکی در مدیای اجتماعی می‌چرخد که اگر رژیم پراید به اسرائیل می‌فروخت تلفات بیشتری وارد می‌کرد!

در شرایط حاضر شاهد حملات تلافی‌جویانه متقابل بین جمهوری اسلامی و اسرائیل هستیم. روند و نتیجه این روند قابل‌پیش‌بینی نیست؛ اما نتیجه هر چه باشد تخاصم مستقیمی که بین جمهوری اسلامی و اسرائیل آغاز شده سرفصل دور تازه‌ای در منطقه و در ایران است که بازنده آن جمهوری اسلامی خواهد بود.

کیوان جاوید: این شرایط چه تأثیری بر سیر مبارزات مردم داشته است؟

حمید تقوائی: در مقابله با مردم نیز رژیم موقعیت ضعیف‌تر و شکننده‌تری پیدا کرده است.

حزب ما از ابتدا اعلام کرد که جنگ واقعی جمهوری اسلامی با مردم ایران است. تلاش حکومت اینست که فضای اعتراضی در ایران و تعرضات مردم که بدنبال جشن‌های نوروزی و محکومیت رژیم به جرم جنایت علیه بشریت از جانب کمیته حقیقت‌یاب اوج گرفته بود، را به نحوی به عقب براند. برای مقابله با خیزش ٨٨ به هواپیمای اوکراینی شلیک کردند و در برابر انقلاب زن زندگی آزادی به اسرائیل  و در هر دو مورد این حمله‌ای از سر استیصال و بن‌بست در برابر یک جامعه به‌پاخاسته بود.

تأثیرات این امر را فی الحال در فضای اعتراضی و مبارزات مردم مشاهده می‌کنیم. خامنه‌ای درهمان سخنرانی عید فطر همراه با رجزخوانی علیه اسرائیل فرمان حمله به زنان را هم صادر کرد و بدنبال آن جنگ خیابانی بین اوباش حکومت و زنان شجاع بی‌حجاب در خیابان‌ها آغاز شد؛ اما رژیم فی الحال در این تقابل شکست‌خورده است. سنگر حجاب را زنان فتح کرده‌اند و موج اعتراضات فعالین و تشکل‌های مبارزاتی علیه توحش حکومت در خیابان‌ها، و به‌ویژه مقاومت و تعرض قهرمانانه زنان در همین چند روز اخیر، نشان می‌دهد که پیروز این جنگ خیابانی نیز زنان خواهند بود. حکومت جنگ را به خیابان‌ها کشانده و این امر فضای انفجاری ای در جامعه ایجاد کرده است که می‌تواند به حرکت اعتراضی گسترده‌تری از اعتراض به قتل حکومتی مهسا منجر بشود. اظهارات اخیر اژه‌ای رئیس قوه قضائیه بیانگر هراس حکومت از این امر است. او امروز ٣١ فروردین اظهار داشته “درباره قضیه عفاف و حجاب قطعاً ما نمی‌خواهیم هر فرد کم‌توجه به قوانین را در کف خیابان کیفر کنیم… با هنجارشکنان باید باتدبیر و هماهنگی و همکاری عمل شود”. بدنبال این اظهارات فراجا، فرماندهی انتظامی رژیم، نیز اعلام کرده است “پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی مأموران نیز برخورد خواهد شد. صِرفاً با هنجارشکنانی که به حریم و حُرمتِ شهروندِ ایرانی تعدی می‌کنند برخورد قانونی توأم با دقت و حساسیت خواهد کرد. فضای فعلی و راهبرد فراجا در شرایط کنونی حفظِ نظم و انضباطِ اجتماعی در قالبی ایجابی و تذکره‌ای است.”

این نوعی عقب‌نشینی از جنگ خیابانی به شرایط قبل از سخنرانی خامنه‌ای علیه بی‌حجابی است. همین نمونه نشان می‌دهد که جنگ‌افروزی و فضاسازی جنگی هم نمی‌تواند دردی از حکومت دوا کند.

گردوخاک جنگ و تخاصم نظامی به‌زودی فرو خواهد نشست؛ ولی جنگ مردم با حکومت گسترده‌تر خواهد شد. شرایط حاضر زمینه‌های تعرض مردم در داخل و در خارج کشور را بیش از پیش فراهم کرده است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید
وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi
ایکس:
@Journal_Farsi
واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *