هشت مارس امسال روزی تاریخی در انقلاب – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۳۶۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

هشت مارس امسال روزی در ادامه انقلاب زن زندگی آزادی بود و منشور مطالبات پیشرو زنان که از سوی ۱۲ نفر از فعالین جنبش رهایی زن منتشر شد، بر آن روشنایی بخشید. منشوری که در کنار منشور خواستهای حداقلی ۲۰ تشکل، مضمون شعار “زن، زندگی، آزادی” را تعین بیشتری بخشید و بیانگر حقوق مسلم زنان در روز جهانی زن بود.

در شرایطی که رهایی زن یک محور اصلی انقلاب است، برای گرامیداشت این روز تحرکات بسیار بود. فراخوانهایی برای یک روز اعتراض سراسری به این مناسبت از سوی ۵۲ تشکل از دانشجویان، دانش آموزان، مدافعین حقوق زن و دیگر بخشهای اجتماعی داده شد و در اتحاد زیبایی از سوی تشکلهای مختلفی از معلمان، کارگرن، بازنشستگان و دیگر نهادهای اجتماعی مورد استقبال قرار گرفت. این فراخوانها در تمام شهرها پخش و بر در و دیوارها نصب گردید و همه جا رنگ اعتراض بخود گرفت. رقص زیبای دختران اکباتان که کلیپش پخش شد یک نقطه درخشان هشت مارس امسال در تهران بود. همچنین در هفت حوض، نارمک و دو منطقه دیگر این شهر زنان و مردان شجاع به خیابان آمدند، با بنرهای اعتراضی در دست و فریاد شعارهایشان راهپیمایی کردند، پای کوبیدند و ترانه خوانی کردند و این روز را گرامی داشتند. در تجمعات خیابانی، از جمله شعار میدادند: “زن، زندگی، آزادی”، “مرگ بر دیکتاتور”، “مرگ بر حکومت بچه کش”، “آزادی، آزادی، آزادی”.

در سنندج فضا شدیدا امنیتی بود. اما دختران و مردم انقلابی به خیابانها رفتند و با پخش گل و تراکت هشت مارس را گرامی داشتند. در سقز، شهر مهسا در یک سالن ورزشی جشن هشت مارس برگزار شد و زنان حجاب برگرفته رقصیدند و به آپارتاید جنسی نه گفتند. در منطقه اسماعیل آباد خاش شماری از زنان ومردم انقلابی به خیابان آمدند و با فریاد شعارهایشان یک روز اعتراضی را رقم زدند. در رشت جمعیتی از مردم به خیابان آمده و با شعارهای کوبنده خود ۸ مارس را گرامی داشتند. در بوکان در هشتم مارس و در بانه و کامیاران طی دو روز قبلش جمعی از زنان و مردان انقلابی روز جهانی زن را گرامی داشتند. گوشه دیگری از هشت مارس امسال پیامهای تصویری دهها چهره از اکتیویستهای جنبش رهایی زن بود. پیامهایی که در آنها فریاد “زن، زندگی، آزادی” بلند بودِ پیامهایی که صدای دادخواهی مردم علیه بساط آپارتاید جنسی جمهوری اسلامی و فراخوانهایی برای تداوم انقلاب بودند. بدینگونه هشت مارس امسال به روزی تاریخی در ادامه انقلاب تبدیل شد و به آن غنا بخشید.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *