بی بی سی و سلب آزادی بیان – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۳۶۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

گری لینکر، مجری ورزشی بی‌بی‌سی در یک تویت، انتقادات شدیدى به سیاست جدید دولت محافظه‌کار بریتانیا در مورد پناهندگی مطرح کرده نوشته است: “زبانی که این طرح با آن ارائه شده است بی شباهت به زبان آلمان دهه ۱۹۳۰ نیست”.

بی بی سی در عکس العمل به تویت این ژورنالیست ورزشى پر طرفدار، از وى خواست که در مسایل “سیاسى و حزبى” دخالت نکند و بیان داشته کارمندان بی بی سی متعهد اند که سیاست “بی طرفی” را در خارج از محل کار خود نیز در نظر بگیرند و حرفی خلاف سیاست بی بی سی نزنند. در اعتراض به این عکس العمل بى بى سى، ژورنالیستها و همکاران آقاى لینکر به عنوان همبستگى با وى، از شرکت در برنامه هفتگى شنبه شبها، تا اطلاع ثانوى کنار کشیدند.

در دنیایى که دولتها و احزاب راست گرا به روى حقوق جهانشمول پناهندگى و انسانى شمشیر کشیده اند، فعالیت فکرى و عملى هر کسى که از این سنگر دفاع کند، امرى خطیر و قابل تقدیر است. آقاى لینکر به عنوان یک سلبریتى، جایگاه خود را در دفاع از حقوق کسانى که “صدایى” ندارند، به خوبى دریافته است و از این جایگاه استفاده شایسته اى میکند.

اما در این میان واکنش بى بى سى به این تویت بار دیگر “بى طرفى جانب دارانه” این بنگاه خبرى را بیشتر از پیش برملا کرد. بى بى سى مانند همیشه، نشان داد که در این دوره و زمانه ژورنالیسم رسمى کمترین علاقه اى به آزادى بیان و عقیده ندارد. براى این جماعت ژورنالیسم رام و دولتى، کم درد سرتر و پر منفعت تر است. این بنگاه با اشاره به مفاد قراردادهاى خود با کارمندانش، به شکل آشکارى حدود و ثغور آزادى بیان از نوع بى بى سى را به نمایش گذاشت. ما در ایران این نوع آزادى بیان “حکومتى” را دهه ها تجربه کرده ایم و شلاق آن را خورده ایم.

به نظر میرسد که باید به این “مهندسین اخبار خنثى و بى طرفانه” گوشزد کرد، حق آزادى بیان، حق آزادى شهروندان در انتقاد به حکومت و سیاستهاى آن در تمامى سطوح و به هر شکل ممکن است و نه حق حکومت در سرکوب و تهدید آن و خط و نشان کشیدن بالا دستان.

خارج از اینکه سیاستهاى دولت محافظه کار، تا چه اندازه میتواند حق  مهاجرت و پناهندگى در بریتانیا را مورد حمله قرار دهد، به خوبى روشن است که براى دفاع از هر حقى باید تلاش هرکولى را سازمان داد و در این میان بسیج افکار عمومى و سازماندهى شهروندان از اولین اقدامات به شمار میرود.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *