صدای اعتراض ما را بشنوید! – سیامک بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۳۷۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

اینجا افغانستان است. صدای اعتراض زنان را از خیابانها می‌شنوید. دیروز یکشنبه ششم فروردین باز هم صدای رسای اعتراض به بی‌حقوقی زنان در خیابانهای کابل طنین افکن شد. “کار نان آموزش”، “آموزش حق ماست” دختران معترض فریاد می‌زنند نزدیک به دوسال است که مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم ابتدایی را مسدود کرده‌اید! در خیابان هستیم تا به سرکوب سیستماتیک  زنان توسط طالبان اعتراض کنیم.

پلیس طالبان با هجوم وحشیانه به دخترانی که با دست خالی فقط حق خود را فریاد می‌زدند یورش برد و رقیه ساعی، فاطمه محمدی و ملالی هاشمی از دختران معترض را با خشونت ربوده شدند. (آخرین خبر حاکی از آن  است که هر سه نفر آزاد شدند)

حضور اعتراضی شجاعانه‌ای که بی‌وقفه‌ به قیمت سنگین‌ترین هزینه‌ها از دستگیری و شکنجه و زندان تا سربه ‌نیست شدن، صدایی است که به کل جهان هشدار می‌دهد تا این زن ستیزی جنون آمیز، این رفتار ضد بشری طالبان را ببیند و حامیان بی‌شرم طالبان را بیش از پیش رسوا می‌کند! فریاد اعتراض حق‌خواهی زنان افغانستان تنها صدایی است که به جهانیان نهیب می‌زند و ابعاد معامله کثیف بازگرداندن طالبان را افشا می‌کند.

یک هیولای تروریستی را بیرحمانه، به جان جامعه انداختند. سرنوشت میلیونها مردم بی‌پناه را دو دستی تقدیمش کردند و حالا زنان با دست خالی در نبردی بشدت نابرابر باید ابتدایی‌ترین حقوق خود را با سنگین‌ترین هزینه در تظاهرات‌های خیابانی طلب کنند. زنان در افغانستان از داشتن هر نوع مشاغل اجتماعی محروم شده‌‌اند. درب پارکها را به روی زنان بستند. حتی حمام‌های عمومی زنانه را تعطیل کردند. مدارس دخترانه از کلاس ششم به بالا تعطیل شد! اجازه سفر، حتی سوار شدن در اتوبوس و تاکسی را هم منع کردند. سراغ دانشگاه رفتند. اول حجاب طالبانی را برای دختران دانشجو اجباری و کلاس‌های درس را جدا سازی کردند. پس از چندی از ورود زنان به دانشگاه جلوگیری کردند. و تحصیلات عالی برای زنان در افغانستان ممنوع شد. با بیکار سازی زنان سرپرست خانواده، وضعیت معیشتی به یک جهنم واقعی بدل گردید. هزاران زن به صف گدایان در مقابل نانوایی‌ها پیوستند. فروش دختران و ازدواج‌های اجباری کودکان خردسال شدت گرفت.

خانه نشین و منزوی کردن زنان یک سیاست شناخته شده و بخشی از هیبت کریه توحش طالبان است. که توسط زنان شجاع و جسور افغانستان به چالش کشیده می‌شود.

خیزش انقلابی زن زندگی آزادی در خیابانهای ایران الهام بخش و تقویت کننده اعتراض به حق زنان افغانستان است. بساط طالبان چه در کابل چه تهران باید جمع شود!

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *