سیزده بدر و قدرت دوگانه میان مردم و حکومت! – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۳۸۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

“از لاهیجان به مرکز. صدای من را دارید؟ شهر داره سقوط میکنه. فرماندهان و سربازهای ما اسیر هستند”!

این کلمات میان فرماندهان نظامی آنهم وسط جنگ میان دو دولت رد و بدل نشده اند. اینها را امام جمعه لاهیجان تویت کرده است. امام جمعه ای که از دیدن صحنه های زیبای رقص دسته جمعی و مختلط زنان بی حجاب و مردان در کوچه ها و خیابانها و میدانها آنهم وسط ماه “مبارک رمضان” هراسان و حیرت زده شده است!

در اولین سیزده بدر انقلاب “زن زندگی آزادی”، از یکطرف همه ایران مثل لاهیجان شاهد صحنه های شورانگیز شادی و آوازخوانی و رقص و پایکویی زنان بیحجاب همراه با مردان بود و از طرف دیگر همه مقامات حکومت مثل امام جمعه لاهیجان حیرت زده و هراسان بودند!

تقربیا همه انقلابات جهان در لحظاتی از پیشرویشان چیزی به نام قدرت دوگانه را تجربه کرده اند. قدرت دوگانه معمولا به مقاطعی اشاره میکند که انقلابیون توانسته اند قدرت موازی شکل دهند و اوضاع دارد به سمت تعیین تکلیف نهایی قدرت سیاسی پیش می رود.

سیزده بدر امسال، مردم در ایران قدرت دوگانه تجربه شده در انقلابات جهان را این بار در شکلی بدیع و ویژه تجربه کردند و به نمایش گذاشتند. در حالیکه جمهوری اسلامی رسما سرکار است، مردم عملا خیابانها را به تسخیر خود درآوردند. در حالیکه مقامات حاکم در دالانهای رسمی قدرت “قدرتنمایی” میکردند، مردم عملا در خیابانها حکومت کردند!

در دالانهای رسمی قدرت، رئیس جمهور وراجی میکرد که “حجاب و عفاف یک ضرورت دینی و یک امر الهی و قرآنی است”؛ رئیس مجلس وعده می داد که “اگر لایحه عفاف و حجاب به مجلس بدهند هفتاد ساعته کارش را تمام می کند”؛ رئیس قوه قضاییه تهدید میکرد که “کشف حجاب به مثابه دشمنی با نظام و ارزش‌های‌ آن است”؛ و بالاخره وزارت کشور هم اطلاعیه پشت اطلاعیه میداد که “در باره حجاب عقب‌نشینی نمی‌کنیم”!

درست وسط این “قدرت نمایی” در بالا بر سر حجاب، در پایین، در کل ایران رقص و پایکوبی زنان بیحجاب همراه با مردان آنهم در خیابانهایی که قاعدتا باید دست حکومت باشد بر این واقعیت سیاسی تاکید کرد که قدرت حکومت در مقابل قدرت مردم پوشالی است، که انقلاب “زن، زندگی، آزادی” ادامه دارد، که نیروی اجتماعی انقلاب در خیابان سرشار از زندگی است، که انقلاب هر روز بیشتر نیرو می گیرد تا قدرت دوگانه میان مردم و حکومت را با بزیر کشیدن جمهوری اسلامی به قدرت یگانه خود مردم تبدیل کند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *