سیاست همیشگی “آتش‌به‌اختیاری” – میلاد رابعی

مندرج در ژورنال شماره ۳۸۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

چند سال قبل علی خامنه‌ای در یکی از سخن‌رانی‌های خود از واژه نیروهای “آتش‌به‌اختیار” استفاده کرد. در همان زمان مردم و برخی چهره‌ها به این مضمون اعتراض کردند و اگرچه خامنه‌ای سعی کرد حرفش را ماست‌مالی کند اما منظورش روشن بود.

این روزها مجدداً موضوع “آتش‌به‌اختیار” عمل کردن اوباش حکومت در مبارزه با بی‌حجابی مطرح شده است. این موضوع را با امربه‌معروف و نهی از منکر که گویا وظیفه هر مسلمانی است توجیه می‌کنند و سعی می‌کنند وجهه‌ای شرعی به این موضوع بدهند. برای مثال رسانه‌های جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۱۴ فروردین نامه بیش از صد و چهل “مادر و خواهر شهید” را منتشر کرده‌اند که در آن از همه حامیان حجاب اجباری خواسته‌شده برای اعمال حجاب اجباری علیه زنان و دختران، “آتش‌به‌اختیار” عمل کنند. هم‌چنین محمدهادی رحیمی صادق روز ۱۱ فروردین در یک سخن‌رانی از افراد معروف به “آتش‌به‌اختیار” با عنوان “مردم متدین” نام برد.

پیش از هرچیز روشن است که مفهوم واژه “آتش‌به‌اختیاری” یعنی فرمان سرکوب و اعمال خشونت وسیع، کشت‌و‌کشتار و تیغ کشیدن به‌روی زنان جامعه بدون نیاز به پاسخ‌گویی به هیچ فرد و نهادی. “آتش‌به‌اختیاری” ترجمه سیاسی فریضه شرعی احمقانه امربه‌معروف و نهی از منکر است. سابقه باندهای سیاهی که در اوایل انقلاب با کاتر و پونز به جان مردم می‌افتادند مشابه فجایعی است که ستادهای امربه‌معروف و نهی از منکر انجام می‌دادند و هر دوی این‌ها را مردم به‌خوبی به‌یاد دارند.

این‌که چرا در چنین شرایطی صحبت از “آتش‌به‌اختیاری” می‌شود دلایل سیاسی روشنی دارد. در اسناد لورفته جلسه سران سپاه با خامنه‌ای، از زبان خودشان از عمق نافرمانی‌ها در نیروهای مختلف نظامی و انتظامی مطلع شدیم. تجربه تمردهای گسترده از دستور فرماندهان، رژیم را به این نتیجه رسانده که در فرازهای آتی انقلاب حساب چندانی نمی‌تواند روی این نیروها باز کند. بنابراین تلاش می‌کنند تا استفاده بیشتری از اندک نیروهای لباس‌شخصی بکنند و اعمال و جنایات آن‌ها را به “مردم متدین و خشمگین از بی‌حجابی” ربط بدهند. مردمی که جز در ذهن تئوریسین‌های اطلاعات سپاه، در جامعه وجود خارجی ندارند مگر همان ساندیس‌خورهای کم‌شمار.

این سناریو از پیش محتوم به شکست است. شرایط فعلی متفاوت با دهه شصت و هر دوره دیگری در این ۴۴ سال است. زنان و مردان امروز در آغاز انقلاب جاری گوشه‌ای از توان و قدرت خود را نشان دادند. با لباس‌شخصی‌ها و نیروهای “آتش‌به‌اختیار” نمی‌توان به جنگ این نسل رفت. عطش و آتش این نسل برای آزادی تندتر از آتش‌به‌اختیاران شماست.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *