درباره لغو مجازات اعدام در مالزی – خلاصه اطلاعیه کمیته بین المللی علیه اعدام

مندرج در ژورنال شماره ۳۸۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

طبق اصلاحاتی که پارلمان مالزی روز سوم آوریل ( ۱۴ فروردین) به تصویب رساند مجازات الزامی اعدام در این کشور لغو شده و از مجازات‌های جایگزین استفاده خواهد شد. به گفته یک مقام دولتی، اعدام عامل بازدارنده مؤثری در ارتکاب جرم نبوده است. لازم به گفتن است که دولت مالزی در سال ۲۰۱۸ اجرای مجازات اعدام در این کشور را لغو کرد و تا زمان تصویب قانون جدید در پارلمان اجرای تمامی احکام اعدام متوقف شده بود.

لغو قانونی مجازات اعدام در مالزی برای جنبش جهانی علیه اعدام یک خبر خوشایند و قدمی در جهت درست است. لغو مجازات اعدام در هر کجا که باشد نیروبخش ما در ایران خواهد بود که حکومتش به نسبت جمعیت آن رکورد دار اعدام در جهان است. به اعتبار جنبش قوی علیه اعدام در ایران و به یمن انقلاب زن زندگی آزادی که دفاع از زندگی را در محور کار خود دارد، دیر نیست روزی که ما عملا اعدام را در ایران لغو کنیم و با سرنگونی جمهوری اسلامی به ممنوعیت قانونی مجازات اعدام دست یابیم. مجازات ضد انسانی اعدام همواره یکی از ابزارهای دولتها برای کنترل شهروندان و وسیله ای برای ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه بوده است. تجربه نشان داده است جامعه ای که در آن اعدام متداول است جامعه ایست که با بی ارزش کردن جان انسان دیگر حقوق پایه ای انسانها هم به سهولت پایمال می شود.

در ایران، جمهوری اسلامی از روز اول به قدرت رسیدنش از اعدام بعنوان مهمترین حربه سرکوب جامعه استفاده کرده و تاکنون دهها هزار نفر را اعدام کرده است. اعدام زندانیان سیاسی بخش مهمی از اعدامها در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی بوده است. بخش مهمی دیگری از اعدام ها متهمین مرتبط با مواد مخدر بوده که این روزها شاهد اعتراضات مکرر خانواده های آنها برای نجات جان عزیزانشان بوده ایم.

باید همه ما متحدانه صدایمان را علیه اعدام ها در ایران بلندتر کنیم و خواهان لغو مجازات اعدام و قوانین قصاص و لغو همه احکام اعدام شویم. با بلند کردن پرچم نه به اعدام و سرنگون باد رژیم اعدام در ایران هم در مقابل سرکوب رژیم قد علم کنیم و هم با دفاع از حق حیات ، یک زندگی در خور انسان را بنا نهیم.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابر

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *