اولتیماتوم کارگران رسمی نفت – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۳۸۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

شورای هماهنگی و همبستگی کارکنان رسمی صنعت نفت روز ۱۳ فروردین در بیانیه شدید اللحنی به وزیر نفت هشدار داد و در ارتباط با عدم اجرای ماده ۱۰ چنین اعلام کرد “جناب آقای اوجی، بیش از یک ماه از نمایش مضحک اعلام موافقت رئیس‌جمهوری با اجرای کامل ماده ۱۰ آن هم در عمومی‌ترین رسانه موجود می‌گذرد اما به‌جز هجمه به کارکنان از طرف غیر به مانند چند سال گذشته، عایدی برای ما نداشته است”. کارگران رسمی نفت در ادامه به وزیر نفت اولتیماتوم  دادند “هشدار می‌دهیم اگر تا ۲۰ فروردین‌ اجرای ماده کذایی به سرانجام نرسد ما کارکنان رسمی صنعت نفت تا آخرین نفس برای درآوردن ردای وزارت از تن شما تلاش و اقدام خواهیم کرد”.

ماده ۱۰ مصوبه ای مربوط به شرایط ویژه استخدام و حقوق و مزایای کارکنان بخشهای عملیاتی شرکت نفت است و در سال ۹۱ زیر فشار کارگران به تصویب رسید اما بر سر اجرای آن توسط نهادهای حکومتی سنگ اندازی شد و همچنان بلاتکلیف رها شده است. کارگران رسمی نفت تاکنون بارها برای اجرای این قانون و کلا حقوق و شرایط خود اعتراض و اعتصاب کرده اند. در دی ماه سال گذشته هشدار دادند  “گفته بودیم بردباری ما مرز دارد، گفته بودیم پنبه‌ها را از گوش‌هایتان بیرون کنید. ما گفتیم و شما نشنیده گرفتید. اکنون سیلی شده‌ایم که می‌توانیم همه‌چیز را با خود ببریم؛ نابودکننده و ویرانگر. بنا بر این نیست که ما تنها بسوزیم؛ شعله‌ای خواهیم شد که برای خاموش کردنمان باید سیل اشک‌هایتان جاری شود”.

در یکی دو سال گذشته و بویژه بر متن انقلاب زن زندگی آزادی، فضای نفت بسیار متحول شده و کارگران توانسته اند به فضای پادگانی ضربات کاری ای وارد کنند و شاهد اعتصابات گسترده و طولانی مدت کارگران پیمانی نفت در سال گذشته بودیم که در فضای انقلاب، حکومت را به وحشت مرگ انداخت. کارگران رسمی نفت نیز چند بار دست به اعتصاب زدند. جمهوری اسلامی با عقب نشینی هایی در زمینه حقوق و همچنین دستگیری شماری از کارگران توانست این حرکت را مهار کند. اما نفت همچون کل جامعه در التهاب و فضای اعتراضی است.

نفت یک کانون مهم و حیاتی است که اعتصابات و اعتراضات کارگرانش میتواند همچون زمان پهلوی ضربات کاری و مهلکی به حکومت وارد کند و قدم به قدم دارد به فاز یک اعتصاب سراسری کارساز نزدیک میشود.  بدون شک سال جدید سال اعتصابات گسترده و سراسری کارگران نفت و دیگر بخشهای کارگری در کنار خیزشهای مردمی خواهد بود.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابر

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *