قهرمان سرخ پوش با سری افراشته – سهیلا دالوند

مندرج در ژورنال شماره ۳۹۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

گلرخ ایرایی ابراهیمی، نویسنده و فعال سیاسی محبوس در زندان اوین، روز پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۲در مجموع به تحمل ۷ سال  حبس تعزیری، ۲ سال منع خروج از کشور، تبعید و مجازاتهای تکمیلی دیگر محکوم شد. این اولین بار نیست که این قهرمان سرخ پوش به زندانهای طویل المدت محکوم‌ میشود وی قبلا به اتهام نگارش یک کتاب منتشر نشده درباره سنگسار متحمل زندان شده بود.

گلرخ ایرایی زنی از جنس شجاعت، از جنس مقاومت، از جنس عصیان علیه تمام‌ قوانین جنسیتی ‌‌و نماینده گویای انقلاب از جنس زن، زندگی، آزادی است.

زنی که حاضر نیست یک‌قدم‌ به عقب بردارد حتی برای آزادی خویش با وجود اینکه نهادهای امنیتی و مراجع قضایی بارها به شیوه‌‌های مختلف به او‌ و خانواده‌اش گفته بودند تنها راه رهایی او از زندان نوشتن درخواست کتبی برای گرفتن عفو است. درخواستی که هر بار با پاسخ کوبنده رد از سوی گلرخ ایرایی مواجه شد.

گلرخ همان‌ زن سرخ پوش سر افراشته که در داخل زندان به مناسبت روز جهانی زن میگوید: “مهم‌ترین مشخصه اعتراضات اخیر درهم شکستن ساختارهای پوسیده ای است که آوار مخرب آن از دیرباز با جسم و ذهنمان تنیده شده است و نسل جوانی که خشمش از قتل مهسا به خیزشی با شعارهای سرنگونی‌خواهانه بدل شد، کل رژیم را مورد هدف قرار داد و با شعارهای مترقی، ساختارهای مبتنی بر سکسیسم (جنسیت‌گرایی) مستتر در قوانین ارتجاعی رژیم فعلی رسمی و قانونی را در هم شکست. در خیزش انقلابی اخیر برگ مهمی از تاریخ ورق خورد و تابلوهایی که پایه‌های استبداد و ارتجاع بر آن استوار بود را در هم شکست.”

پرونده سازیها  و‌ محرومیت ها و شکنجه ها نمیتواند گلرخ  را ساکت کند، صدای این تجسم مقاومت و شجاعت و یکی از نمایندگان پا بر جای انسانیت بیشتر از هر زمانی رساتر ‌و بلندتر، کلیت جمهوری اسلامی با تمام‌ قوانینی ارتجاعیش را به چالش میکشد. وقتی ما جوانان بی شماری را می بینیم که چگونه با همه قدرت حکومت پوسیده اسلامی را به سراشیب سقوط سوق می دهند؛ وقتی شاهد رشادت و از جان گذشتگی جانباختگان انقلاب مان هستیم و وقتی پرچم بی حجابی را در سراسر ایران برافراشته می بینیم، آنگاه همزمان بیاد می آوریم که گلرخ های انقلاب ما کجای این تاریخ پُر از مبارزه قرار دارند. از گلرخ ها و سپیده ها و صدها قهرمانِ در بند خود برای نوجوانان خود بگوییم.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *