بی حجابی‌ها مقدمه جنگی عظیم‌تر است – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۳۹۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بی حجابان بسیاری از شهرها را تسخیر کرده‌اند. مساله در سطح چندهزار و چند ده هزار بی حجاب نیست. میلیون‌ها زن در تهران، شمال، کردستان، اصفهان، آذربایجان و بندرعباس و فارس و سایر نقاط کشور حجابی ندارند. پارک‌ها و خیابانها، مراکز تفریحی، اتوبوسها و متروها، محلات مسکونی و مراسم‌ها صحنه حضور زنان بیحجاب شده است و دانش‌آموزانی که در مدرسه ناچار به پوشیدن مقنعه میشوند پا را که از مدرسه بیرون میگذارند مقنعه‌ها را برمیدارند. اوضاع به کدام سمت میرود؟

در مقابل، تذکر اسیدی حکومت جای خود را به فرمان جدید خامنه‌ای یعنی تذکر لسانی داده است. زنان حکومتی امر به معروف با لبخند و گل به سراغ بی حجابان میروند تا با تذکر لسانی آنها را تشویق به رعایت حجاب کنند. مقامات میگویند راه مقابله با بی حجابی بگیر و ببند و زندان نیست. تذکر و جریمه و محرومیت‌های اجتماعی است. گزارشات از برخی شهرها میگوید که ماموران از تذکر لسانی به زنان هم میترسند مخصوصا اگر تنها باشند. ماشین‌های گشت ارشاد جایی دیده نمیشود. در ورودی متروها ماموران از زنان بی حجاب خواهش میکنند روسری‌ بگذارند که فقط چند متر و چند ثانیه دوام میاورد.

صدا و سیما تصاویر زنان بی حجاب را نشان میدهد و از اوضاع ناله میکند. نیمی از آیت‌الله‌ها از بی حجابی مینالند و نیمی دیگر به برخورد حکومت با بی حجابان انتقاد میکنند. وحشت از زمین لرزه‌ای که بدنبال قتل مهسا اتفاق افتاد حکومت را محتاط کرده است.

این اوضاع مقدمه کشمشکی بسیار عظیم‌تر است. حکومت اسلامی بدون حجاب معنی خود را از دست میدهد و نمیتواند این وضع را تحمل کند. حجاب رکن مهم سیاسی و ایدئولوژیک حکومت است و بی حجابی سیلی سیاسی محکمی به بنیادهای حکومت است. حکومتیان میدانند که اگر کاری نکنند تا چند ماه دیگر زنان محجبه در اقلیت ناچیزی خواهند بود و خاکریزهای دیگر نیز فتح خواهد شد. زنان و مردم انقلابی نیز میدانند که این وضع پایدار نیست و اگر جلوتر نروند، دستاورد کنونی‌شان پس گرفته میشود.  ماه‌های گذشته توازن قوا را به نفع زنان تغییر داده است. زنان جسورتر شده‌اند، موفقیت‌های خود و شکست حکومت را دیده‌اند و حکومتیان از خامنه‌ای تا آیت‌الله‌ها، از نیروهای انتظامی و سپاه تا مزدوران امر به معروف شکست ۴۴ ساله خود را با گوشت و پوست لمس کرده‌اند.

ماههای آینده شاهد تندتر شدن تعرض زنان به حکومت، در شرایطی بسیار مساعدتر که به لطف انقلاب زن زندگی آزادی ایجاد شده است و بر متن بحران‌های عمیق حکومت و خشم رو به گسترش مردم از اوضاع خواهیم بود. این ادامه انقلابی است که سر بازایستادن ندارد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *