زندان قرچک و زندانبانیِ اسلامی – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۳۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

خبرگزاری قوه قضائیه،‌ می‌گوید “سفرا و دیپلمات‌های ۲۸ کشور و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی در قالب هیاتی ۳۶ نفره” دیروز،‌ چهارشنبه از ندامتگاه زنان تهران (زندان قرچک) بازدید کردند. در این گزارش به نام نهادهای بین المللی و کشورهایی که از این زندان بازدید کردند اشاره ای نشده است.

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه گفت: “انتخاب ندامتگاه زنان از این جهت بود که میهمانان خارجی از نزدیک خدمات و تسهیلات متنوع و بی‌شائبه به زندانیان زن را ببینند و برداشت صحیح از اصول زندانبانی اسلامی را دریافت کنند.”

اینکه آیا واقعا این دیدار در این سطح صورت گرفته است جای شک بسیار است. نه عکسی، نه فیلمی و نه اظهار نظر رسمی از سوی هیچ کشور و نهادی که رژیم مدعی است نمایندگانش از این زندان بازدید کرده اند، منتشر نشده است. این تبلیغات رژیم اما بی دلیل نیست.

نام و آوازه زندان قرچک بعنوان مرکز لگدمال کردن ابتدایی ترین حقوق زندانیان در ایران و جهان بر سر زبانها است. در تاریخ ۲۱ اردیبهشت مژگان ایلانلو، مستندسازی که به اتهام “ترویج بی‌حجابی” بازداشت شده بود، از تعطیلی بند هشت زندان قرچک خبر داد. او درباره شرایط این بند نوشته: “ما زنان زندانی در یکی از مخوف‌ترین دوران تاریخ معاصر (به غیر از دهه شصت) گرفتار دخمه‌ای بی‌هوا و آب و بهداشت به نام بند هشت زندان قرچک شده بودیم. مژگان در ادامه می نویسد: “ما امروز این پیروزی را جشن گرفتیم. جشن مقاومت نسلی از زنان که تا تاریخ هست داستان‌هایی برای گفتن دارند و شعرهایی برای سرودن و رازهایی برای رویین‌تن شدن…”

بسته شدن این بند زندان حاصل شرایط انفجاری در ایران و محصول انقلابی است که هر روز به اشکال مختلف رژیم را به لبه پرتگاه سرنگونی نزدیک تر می کند. حکومتِ در حال سرنگونی، این خشم را می بیند و عقب نشینی می کند. باید اضافه شود که فضای تنفر جهانی علیه جمهوری اسلامی در اوج است. میلیونها نفر از مردم جهان دل به انقلاب زن زندگی آزادی بسته اند و این نیروی عظیم جهانی علیه دولتهای خودی بکار می رود تا با رژیم اسلامی مماشات نکنند.

پاکسازی محل جرم و جنایت جمهوری اسلامی و شستن خونی که در این محل به زمین ریخته شده است اصلا ممکن نیست. میلیونها شاهد جنایت در سراسر ایران وجود دارند که زندگی و هستی آنها در جهنم جمهوری اسلامی نابود شده است. زندان قرچک تنها یک نمونه از هزاران جنایات این حکومت است و در آینده خیلی نزدیک جانیان در برابر شاهدان قرار می گیرند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *