بیانیه ۱۴ نهاد مدافع حقوق کودک – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۴۴۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

چهارده نهاد مدافع حقوق کودک به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان طی بیانیه مشترکی بر لغو کار کودکان تاکید و دردفاع از حقوق کودکان خواستهای فوری را اعلام داشتند. این بیانیه بطور واقعی کیفرخواستی بر بیحقوقی کودک و فاجعه انسانی کار کودکان در ایران است. این بیانیه نمود دیگری از تعین و ابعاد انسانی انقلاب زن، زندگی، آزادی است.

جمهوری اسلامی حکومتی کودک کُش است؛ حکومتی که مدارس را مورد حمله شیمیایی قرار داد تا انقلاب را عقب بزند. حکومتی که کودکان را بازداشت و برای کودکان احکام اعدام صادر میکند. تحت حاکمیت این رژیم گسترش هر روزه فقر، فلاکت و بی تامینی، زندگی کودکان را به فاجعه ای انسانی تبدیل کرده است. این انسانهای کوچک شدیدا استثمار و تحقیر می شوند. تجاوز جنسی، بیماریهای خطرناک و افتادن به دام باندهای قاچاق مواد مخدر هر روزه این کودکان را تهدید میکند. در برابر همه این فجایع، کودکان حتی امکان شکایت را ندارد، چون ظاهرا کار آنها رسمیتی “قانونی” ندارد. اینها همه گوشه هایی از جنایات حکومت در قبال کودکان است.

در مقابل، جنبشی قدرتمند در حمایت از کودکان وجود دارد. معلمان یک نیروی مهم آن هستند. بیانیه ۱۴ نهاد مدافع حقوق کودک به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان صدای رسای این جنبش علیه اینهمه توحش و بربریت است.

برسمیت شناسی و عمل کردن به مفاد پیمان نامه جهانی حقوق کودک و دیگر معاهدات و مقاوله نامه‌های جهانی، تأمین فوری مالی کودکان تحت عنوان “بیمه کودکی” وحمایت از خانواده‌ها تحت عنوان “بیمه‌ همگانی” تامین اجتماعی و درمانی (با پوشش مکفی و واقعی نیازهای درمانی) ، آموزش رایگان وهمگانی واجباری و غیر تبعیض آمیز ، صدور شناسنامه برای کودکان بدون هویت، افزایش حقوقها برای اینکه دیگر خانواده ها ناگزیر به فرستادن کودکانشان به کار نشوند، رسمیت شناسی نهادهای مدافع حقوق کودک به عنوان صدای حق طلبانه کودکان از جمله خواستهای اعلام شده این بیانیه هستند.

این بیانیه و خواستهای اعتراضی آن باید با وسیعترین حمایتها پاسخ بگیرد. برنامه حزب کمونیست کارگری نیز بر لغو کار کودکان و حق برخورداری آنها از زندگی شاد، ایمن و خلاق و تضمین رفاه و سعادت کودکان مستقل از وضعیت خانوادگى از سوی جامعه تاکید دارد. برنامه حزب دولت را موظف به تضمین استاندارد واحدی از رفاه و امکانات رشد مادى و معنوى کودکان و نوجوانان مطابق بالاترین استانداردهای بین المللی میداند. حکومت کودک کُش جمهوری اسلامی باید از کنوانسیون جهانی حقوق کودک اخراج شود.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *