بحران آب و سیل اجتماعی – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۴۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

خبرها از تهران حاکی است که از روز دوشنبه در مناطقی از تهران، آب با تانکر توزیع شد. همچنین مشکل بی آبی در کرج و مشهد نیز بشدت احساس می شود. با این حال باز هم جمهوری اسلامی از پاسخگویی سر باز می زند و دروغ و واقعیت را سر هم می کند تا رفع مسئولیت کند. سازمان آب علت این قطعی‌ها را “افت فشار ناشی از افزایش مصرف” اعلام کرده است. خبرگزاری تسنیم احتمال “بروز اشکال در شبکه آبرسانی” را مطرح می کند. خبرگزاری فارس علت این قطعی‌های گسترده را “بروز برخی مشکلات در انتقال آب سد کرج به تصفیه‌خانه‌های تهران در اثر سیلاب اخیر” دانست. رئیس کل دادگستری استان البرز می گوید، این مسئله به بسته شدن خروجی سد کرج بر اثر سیل اخیر ارتباط دارد. و بالاخره مدیرعامل سابق آب و فاضلاب تهران، گفته است: “حدود یک‌پنجم آب شرب شهری به دلیل شبکه آبرسانی فرسوده به هدر می‌رود”.

اینکه میلیاردها متر مکعب آب صرف خنک نگهداشتن مراکز هسته ای جمهوری اسلامی می شود؛ شبکه های آب رسانی به دلیل اختصاص نیافتن بودجه اینچنین فرسوده اند؛ میلیاردها دلار پول صرف بازسازی قبر “امام حسین” در کربلا می شود و اینکه همه کشورهای همجوار که از نظر سطح بارندگی از ایران در شرایط پایین تری قرار دارند ولی بحران آب ندارند، موضوعی نیست که سران حکومت حرفی از آنها به میان بیاورند.

این وضعیت بحرانی و  وخیم نمی تواند ادامه داشته باشد. مشکل مردم فقط آب خوردن نیست. آب برای پخت و پز، حمام گرفتن، لباس شستن و همچنین زنده نگهداشتن فضای سبز و مصارف کشاورزی و دامپروری شدیدا مورد نیاز است و بخش فوری و جدایی ناپذیر از زندگی روزمره مردم است. اینکه در چند منطقه تهران با تانکر آب پخش شده است جواب کسی نیست.

بحران آب در ایران یک بحران وسیع تر است. معضل آب، نان، قطعی برق و بهداشت و درمان و محیط زیست در ایران حل خواهد شد و شرط لازم آن بلند شدن مجدد جامعه علیه مسببین همه بدبختی های اجتماعی است که دامنگیر زندگی مردم ایران است. هر شهروند در ایران، از کشاورزان در سراسر ایران تا همه کسانی که حتی آب خوردن از آنها دریغ می شود آماده دور جدیدی از تعرض به منظور سرنگون کردن این حکومت خواهند شد. در این شکی نیست.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *