کابوس پایان‌ناپذیر حکومت – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۴۵۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

رسانه‌های حکومتی: روز ۲۵ خرداد نشست مشترکی میان وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه با حضور وزیر کشور و تعداد دیگری از مقامات حکومت “به منظور هم‌افزایی و هم‌گرایی بین این دو نهاد در مقابله با توطئه‌های دشمنان” برگزار شد. ایجاد امنیت پایدار، وحدت در مقابله با برنامه‌ریزی منسجم و گسترده دشمنان نظام و رسیدن به شناخت واحد، نکات مورد تاکید سخنرانان این نشست بود.

نفس اینکه یک حکومت مدام باید برای مقابله با اعتراضات و توطئه‌های “دشمنان” جلسه بگیرد و این مهمترین مشغله مقاماتش باشد، یک جامعه بپاخاسته را نشان میدهد که قصد کوتاه آمدن ندارد. همین روزها مدیر حوزه‌های علمیه گفته است که بسیاری از سنگرها را از دست دادیم و یک روحانی حکومتی ضمن توضیح مشاهداتش از بیحجابی سراسری، حتی در میان خانواده‌های “ارزشی”،‌ میگوید “این نسل با هیچکس سر شوخی ندارد و بسیار مصمم است”.

نکته قابل توجه دیگر در این نشست، وجود شکاف در میان ارگانهای اطلاعاتی است که قرار است “امنیت پایدار” ایجاد کنند. شکاف چنان جدی است که رئیس سازمان اطلاعات سپاه، برخی از مسئولین دستگاه‌‌های امنیتی را تهدید میکند که “هر گامی در جهت تضعیف انسجام دستگاه امنیت برداشته شود، اگر خدایی نکرده آگاهانه باشد، آگاهانه و اگر ناآگاهانه باشد، غفلتاً جا پای دشمن گذاشته‌ایم”. اما شاید خودشان هم بدانند که ناهماهنگی و عدم نگاه یکسان در بالاترین سطح نهادهای امنیتی با تهدید یکدیگر رفع نمیشود. این ناشی از بحران حل‌نشدنی اقتصادی و سیاسی و خیزش‌هایی است که دست از سر حکومت برنمیدارد. اینرا فرماندهان سپاه در نشست با خامنه‌ای به صراحت بیان کردند.

رئیس شورای هماهنگی اطلاعات در این نشست گفت: “اگر دو دستگاه اطلاعاتی بتوانند در تمام زمینه‌ها به یک انسجام واحدی برسند، قطعا در تحقق ایران قوی، مهار تورم، رشد تولید و ایجاد امید و نشاط در کشور و آنچه حکمرانی برای ارتقاء قدرت خودش به آن نیاز دارد، موفقیت‌های بیشتری حاصل خواهد شد”. یعنی قرار است دستگاههای امنیتی متحد شوند تا تولید رشد کند!، تورم مهار شود! و قدرت نظام ارتقا پیدا کند! بعبارتی بحران اقتصادی و سیاسی که منشاء خیزش‌ها و اعتراضات در طول ۴۴ سال گذشته است و موجب‌ عدم امنیت نظام شده حالا قرار است اول امنیت نظام حل و فصل شود تا بحران اقتصادی و تورم و تولید هم درست شود!

در همین یک جمله هزار حکم احمقانه وجود دارد اما یک نکته واقعی است و آن اینکه امروز انقلاب جاری مساله گرهی هم برای حکومت و هم برای مردم است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *