طبل تو خالی گشت ارشاد – آوینا جهانگیری

مندرج در ژورنال شماره ۴۷۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سخنگوی نیروی انتظامی از استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده برای آن چه مقابله با “بی‌حجابی” خواند، خبر داد. سعید منتظرالمهدی روز یکشنبه اعلام کرد که در نتیجه استقرار این گشت‌ها با کسانی که “پوششِ خارج از عرف” دارند و “همچنان بر هنجارشکنی خود اصرار دارند”، برخورد خواهد شد.

نرود میخ آهنی بر سنگ! آیا حکایت حماقت حاکمیت است این ضرب المثل؟ دقیقا اینطور نیست، هر چند به واقعیت نزدیک است. گشت ارشاد را مردم به زور انقلاب مهسا از خیابانها جمع کردند و کاری با حاکمیت کردند که هنوز هم از کابوس آن بیرون نیامده. همین اراذل گشت ارشاد به کمک دهها ارگان سرکوبگر دیگر با صرف یک بودجه میلیارد دلاری سالهای متمادی عرق ریختند و جان کندند تا از بی حجابی زنان در ایران جلوگیری کنند. نتیجه آن شد که توفان سهمگین انقلاب زن زندگی آزادی این حکومت را تا لبه پرتگاه سرنگونی سوق داد و هنوز حکومت بر لبه آن پرتگاه در تکاپویی عبث برای زنده ماندن دست و پا می زند. آیا این بار موفق می شوند علیه زنان و مردم پیروز میدان باشند؟

باید بگوییم و بر این نکته تاکید کنیم که گشت ارشاد که سهل است تمام نیروهای ارتجاع اسلامی را از کل دنیا بسیج کنند قادر نخواهند بود این جامعه تشنه آزادی و متنفر از حکومت اسلامی را به عقب برگردانند.  این دلیل سیاسی دارد. رژیم اسلامی منزوی تر از هر زمان دیگر در جهان و در محاصره مردم ایران گرفتار آمده است. یک اقتصاد داغان شده و در هم شکسته با نیروهای روحیه باخته که به فکر پیدا کردن سوراخی برای فرار از دست مردم اند.

ظاهرا اینها موفق شدند که مردم را عقب برانند و حکومت جنایت اسلامی را تداوم بخشند. اما این پوسته ظاهری آنچنان ترک برداشت است که شاید همین روزها یک بار دیگر از هم گسسته شود و آخرین ضربه نهایی را بر این حکومت درمانده وارد کند. دلقک بازی راه اندازی مجدد گشت ارشاد فقط ظاهربازی و تلاشی بی فرجام در شکست چندین باره مقابله با بی حجابی میلیونی زنان در ایران است و قطعا راه به جایی نخواهد برد.

سالگرد قتل مهسا امینی، نزدیک است. حکومت از این سالگرد تاریخی سخت در وحشت است. جامعه بی شک خود را برای بزرگترین گرامیداشت سیاسی از این نماد انقلاب زن زندگی آزادی آماده نبرد می کند. آنگاه “نه از تاک، نشان خواهد ماند نه از تاک نشان”.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *