حجاب، “دو راه رژیم” و یک راه مردم – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۷۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

ح

احمد زیدآبادی در کانال تلگرامش نوشت: جمهوری اسلامی در مورد مسئله حجاب دو راه پیش رو دارد. راه نخست کنارآمدن با حجاب اختیاری است. راه دوم اما اصلاً راه نیست. اگر حکومت تحت فشار قشر تندرو و متعصب تصمیم به ورود به بیراهه گرفته است، لازم است از هم‌اکنون ظرفیت زندان‌های خود را هزاران برابر کند! از آنجا که زندان هم در این ماجرا بازدارنده نخواهد بود، بنابراین، تحمیل حجاب به عموم زنان به هر قیمت، نیازمند برپایی هزاران طناب دار در هر کوی و برزن است!

راه اول. حکومت نمی تواند با مردم کنار بیاید و با دستور حکومتی و از بالا فرمان اختیاری شدن حجاب را بدهد. جامعهِ در حالِ انقلاب، هر عقب نشینی حکومت را تبدیل به پیشروی بیشتر و کسب دستاوردهای سیاسی بیشتر می کند. این را سران حکومت خوب تشخیص داده اند و از حجاب بعنوان یک سنگر مهم حفظ حکومت اسلامی نام می برند و بی حجابی را یک شکست مهم و اساسی و جبران ناپذیر برای بقای حکومت می بینند.

راه دوم. اولا زید آبادی با کشف “قشر تندرو و متعصب” در درون حکومت تلاش می کند کلیت نظام اسلامی را از ضربات خرد کننده انقلاب بیرون بکشد و تمام این مصائب و سیه روزی ها را به پای آن “قشر تندرو” بنویسد. جمهوری اسلامی توان هزاران برابر کردن ظرفیت زندان‌ها و برپایی هزاران طناب دار را ندارد. این رژیم با همه ظرفیتی که در خلق جنایت دارد، در خواب هم نمی تواند تصور کند ظرفیت زندانهایش را هزاران برابر کند و همینطور با توجه به موقعیت اسفناک سیاسی و اقتصادی که در آن اسیر شده است ممکن نیست چوبه های دار را در هر کوی برزن برپا کند. این جامعه با این اتحاد عظیم و سراسری و با این نیروی آماده انقلاب نشان داده است که توان رژیم در سرکوب وسیع بسیار محدود تر از آن است که خود ادعا می کند.

راه سوم راه واقعی است. راهی که ۱۰ ماه است زندگی را برای حکومتیان به کابوس تبدیل کرده است. بی حجابی طی این ۱۰ ماه صدها برابر گسترده تر شده است و حمایت وسیع همه مردم را به همراه دارد. جاده پیشروی که مردم در آن می رانند یک طرفه است و پایان این راه فقط سرنگونی است. مقصد آنجا است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *