زبان انگلیسی در لیست دشمنان نظام – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۴۷۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

فاطمه رمضانی، دبیر کمیسیون برنامه درسی و تربیتی شورای عالی آموزش و پرورش، روز یکشنبه ۲۵ تیر گفت: “از این پس، دانش‌آموزان ایرانی دیگر ملزم به یادگیری زبان انگلیسی نیستند.”

زمینه چینی برای حذف آموزش زبان انگلیسی در مدارس همسو با سیاست خامنه ای علیه فراگیری این زبان جهانی در مدارس ایران است. خامنه ای در سال ۹۵ ضمن انتقاد از ترویج زبان انگلیسی در نهاد‌های آموزشی ایران گفته بود: “اکنون کار به جایی رسیده که آموزش زبان انگلیسی به مهد کودک‌ها کشیده شده است.”

ارتجاع و تحجر فکرى سران جمهورى اسلامى در دو بعد شخصى و سیاسى قابل بررسى است اما این اقدام و اقدامات مشابه در “اسلامى سازى” متون مدرسه اى و دانشگاهى مدتهاست که در چهارچوب سرکوب جامعه و بخصوص فعالین سیاسى و اجتماعى آن به پیش برده میشود. به عبارت بهتر، تغییر متون درسى و اکنون ممنوعیت و غیر الزامى کردن یادگیرى زبان انگلیسى به شکل مستقیم سرکوب سیاسى جامعه محسوب میشود. حذف فیزیکى فعالین دانشجویى، اخراج و تعلیق دانشجویان معترض به حجاب اجبارى و جداسازى جنسیتى، حمله هاى شیمیایى وسیع به مدارس دخترانه در اساس بخش دیگرى از این سیاست سرکوبگرانه رژیم اسلامى در مقابل انقلاب زن زندگى آزادى است.

اینکه چنین سیاستهاى ارتجاعى در عصر اینترنت قابل اجرا هست بى شک جواب منفى است. ولى حذف زبان انگلیسى اقدامى است بسیار عبث.  هر عرصه از تحولات علمى، پزشکى و ارتباطاتى فرهنگى و سیاسى و غیره ارتباط ارگانیک و پیچیده اى با زبان انگلیسى پیدا کرده است. بررسى دلیل این موضوع نیاز به تحقیق و تخصصى ویژه دارد اما این روند در یک پروسه تاریخى ٢٠٠-٣٠٠ ساله و همراه با رشد سرمایه دارى در جهان و رشد تکنولوژى و صنعت بخصوص در کشورهاى انگلوساکسون به وقوع پیوسته است و حذف آن از فعالیتها علمى و اجتماعى با دستور دولتى حاکى درماندگى سران رژیم در مقابله با خیزش مردم است.

براى جلوگیرى از عقب ماندگى اجتماعى و علمى و تکنولوژیک زبان انگلیسى و یادگیری آن از سطوح سنى پایین امریست کاملا در راستاى پیشرفت جامعه ایران و باید جزو برنامه ها و مطالبات پایه اى همه جوامع بشری باشد.  همچنین در همین راستا  تغییر الفباى فارسى به الفباى لاتین از اقدامات عاجل و علمى است که باید مورد عطف توجه فعالین قرار بگیرد. مسىًله تغییر الفبا به قدمت انقلاب مشروطه است.  بالاخره این اقدام کذایى رژیم نیز با جواب اجتماعى و وسیع مردم جواب خواهد گرفت.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *