گشت ارشاد را به سوراخ موش بر می گردانیم! – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۴۷۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز یکشنبه ۲۶ تیرسخنگوی نیروی انتظامی از بازگشت گشت ارشاد به خیابانها خبر داد و گفت که با زنان و دخترانی که تن به حجاب ندهند “برخورد قانونی و آنان را به دستگاه قضایی معرفی خواهند کرد.”

بعد از قتل حکومتی مهسا امینی که جرقه انقلاب زن زندگی آزادی را زد، اعتراض انقلابی مردم آنچنان قدرتمند بود که گشت ارشاد را از خیابانها جمع و روانه سوراخ موش کرد. دادستان کل حتی اعلام کرد گشت ارشاد تعطیل شده است!

امروز حکومت اسلامی در آستانه سالگرد قتل مهسا به طور جدی احساس خطر کرده است. نگران موج گسترده تری از “کشف حجاب” و ابراز وجود حتی قویتر انقلاب زن زندگی آزادی است. ابلهانه تصور میکنند بازگشت گشت ارشاد فضا را به نفعشان عوض خواهد کرد. “نماینده” رفسنجان درست گفته است که “حجاب پرچم ماست. سقوط عفاف و حجاب یعنی سقوط پرچم جمهوری اسلامی.” گشت ارشاد را برمی گردانند تا سقوط جمهوری اسلامی را به عقب بیاندازند.

رفتار سران حکومت اما نشان میدهد که میدانند شکست خواهند خورد. اگر چه خامنه ای گفته است کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است و حجاب را خط قرمز اعلام کرده است، اما در همین سه روز اول، آشفتگی، سردرگمی و اختلاف در میان سران حکومت موج میزند. نماینده همدان میخواهد به نیروی انتظامی اختیارات بیشتری داده شود؛ رئیس مجلس میگوید نیروی انتظامی ضابط است، نمیتواند حکم صادرکند، قاضی باید تصمیم بگیرد و نباید خلاف قانون عمل کنیم! خبرگزاری تسنیم سپاه پاسداران هم خبر میدهد به هیچ عنوان هیچ خودرویی با بغل نویسی گشت ارشاد در خیابانها دیده نخواهد شد، ماموران به دوربین البسه مجهز خواهند شد و حتی ممکن است قاضی کشیک در خودروها حاضر شوند! ببینید حکومت اسلامی به چه روزی افتاده است که آمرین شلیک به قلب و مغز و چشم معترضین، حتی برای قدرت نمایی پیش از سالگرد مهسا مجبورند ادای سیاستمداران مسئول در قبال مردم را درآورند!

حکومت اسلامی مخصوصا بعد از انقلاب زن زندگی آزادی نه راه پیش دارد و نه راه پس. هم عقب نشینی و هم تعرضش، دست و پا زدن در باتلاق سیاسی است. هر جور میخواهد خودش را بالا بکشد، فروتر میرود. این بار هم شکست گشت ارشاد قطعی است. اولین روز پیدا شدن سر و کله گشت ارشاد در خیابان، معترضین هم به خیابان بازگشتند. اعتراض مردم رشت و رها کردن سه زن از دست گشت ارشاد در همان روز اول استقرارشان چشم انداز را به خوبی نشان داد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *