فساد سازمانیافته در قوه قضائیه – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۴۷۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران تایید کرده است که هادی رضوی متهم پرونده فساد مالی در بانک سرمایه که به ۲۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق و رد مال محکوم شده بود، اکنون بیرون زندان است.

هادی رضوی متهم شده بود که با پرداخت رشوه به مدیران بانک سرمایه، حدود ۱۰۷ میلیارد تومان از این بانک بدون تودیع وثیقه خارج کرده است.

حس اولیه اى که به خواننده این اخبار دست میدهد نفرت و عصبانیت و دل به هم خوردگى است. عدالت از نوع رژیم اسلامى چیزى جز این نیست. کسى که رشوه میدهد و میگیرد، کسى که فساد مالى فلسفه وجودیش را تشکیل میدهد، کسى که جز خانه خراب کردن میلیونها شهروند هیچ خاصیتی نداشته است، کسى که فقط و فقط به واسطه رابطه خانوادگى و دوستى با سران رژیم از رانتهاى میلیاردى بهره مند میشود و با دریدگى بیشرمانه اى در دادگاه عربده میزند من “داماد شریعتمدارى ام نه داماد نتانیاهو”، از زندان آزاد میشود در حالیکه شریفترین انسانهای این جامعه سالهاست که محبوس هستند. مبارزان آزادى، مبارزان حقوق کارگران، کنشگران نجات محیط زیست، نمایندگان معلمان و بازنشستگان و هزاران انسان عدالت خواه سالهاست که پشت دیوارهاى زندان به ناحق محبوس شده اند.

قوانین قضائى بسیارى از کشورها به یمن مبارزات تاریخی و دستاورد این مبارزات بر مبناى حراست از امنیت جانى، روانى و مالى شهروندان نوشته و بنا شده است. فرد خاطى را محبوس میکنند تا جامعه از گزند وى در امان باشد. اما قوانین شرعى و اسلامى بر اساس حفظ امتیازات سران رژیم و حفظ نظام شکل گرفته است. فاسدان حکومتی را رها میکنند تا به جان و زندگی مردم تعرض کنند اما معترضین به این فساد و فاسدین را سالها زندانی میکنند.

“عدالتخانه” رژیم اسلامى تجسم بیعدالتی در جامعه است. آشیانه پاسداران و نگهبانان امتیازات صاحبان سرمایه و ثروت، آیت الله های میلیاردر و سران رژیم و پادوهاى ریز و درشت آنهاست.

فقط و فقط با سرنگونی این رژیم و با برقرارى یک جامعه انسانى است که میتوان روابط حقوقى و قضائى در بین شهروندان را آنچنان تغییر داد که مبنایش صیانت شان وحرمت و حقوق انسانى شهروندان باشد. چنین جامعه ای را قطعا میتوان در ایران

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *