وقتی جای بیماران روانی عوض میشود! -آذر پویا

مندرج در ژورنال شماره ۴۷۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در روزهای اخیر برای سه بازیگر زن، افسانه بایگان، آزاده صمدی و لیلا بلوکات، به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری، احکامی از جمله مراجعه اجباری به مراکز روانشناسی برای درمان “بیماری روحی شخصیت ضد خانواده” صادر شده است.

در این رابطه روسای چهار انجمن سلامت روان ایران در نامه ای به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، به صدور احکام اخیر برای برخی هنرمندان زن به اتهام بی حجابی اعتراض کردند و خواستار اصلاح این احکام شدند. روسای این چهار نهاد به غلامحسین محسنی اژه ای نوشتند تشخیص اختلالات روانی در صلاحیت روانپزشک است نه قاضی. همان گونه که تشخیص سایر بیماریها در صلاحیت پزشکان است نه قضات. همزمان تعدادی از روانپزشکان و وکلای دادگستری در اظهارات جداگانه‌ای این اقدام قوه قضائیه را محکوم کردند.

وقتی “متخصصین” جمهوری اسلامی برای درمان بیماری کرونا استعمال روغن بنفشه و ادرار شتر تجویز میکنند، وقتی روشهای دعا درمانی و قرآن درمانی، جای روشهای علمی تشخیص و درمان بیماریها را میگیرد، وقتی علت وقوع زلزله و کمبود باران، زنان شجاعی هستند که قوانین متحجر اسلامی را زیر پا گذاشته اند، آنوقت دور از انتظار نیست که برای رعابت نکردن همین حجاب اجباری و به سُخره گرفتن همین قوانین قرون وسطائی، شستن میت و مراجعه به مراکز روان درمانی بعنوان مجازات تعیین شوند.

اگر موارد بالا و صدها نمونه دیگر از این دست را به یک دادگاه صالح و دارای قضاتی سلیم العقل، با حضور متخصصین روانپرشکی ببریم، آنوقت معلوم میشود این کارگزاران حکومت اند که فورا باید از جامعه دور شوند تا مردم از تبعات ناشی از اعمال این موجودات خطرناک در امان بمانند.

این قضات مرگ، این  پوک مغزان مرتجع، نه تنها از علم و دانش بوئی نبرده اند بلکه با هر آنچه که نشانی از انسانیت و تمدن بشری دارد هم بیگانه اند. در سیستم حکومتی اینها هیچ چیز سرجای خودش نیست. قاضی تشخیص بیماری میدهد، پزشکان وابسته به حکومت جواز قطع دست و در آوردن چشم صادر میکنند، وکلای مدافع سر به حکومت به مجازات موکل هایشان رای میدهند، دزدان و اختلاس گران پاداش دریافت میکنند و در مقابل، نخبگان درسیاهچالها درس ایستادگی و مقاومت آموزش میدهند.

این سیستم وارونه را باید با مبارزه و استقامت همین مردم شجاع و بیباک، به روی قاعده درستش بر زمین گذاشت، کاری کارستان که مردم مدتهاست عزمشان را جزم کرده اند تا به سرانجامش برسانند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *