بن بست مذاکره با غرب! – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۴۷۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

علی اکبر صالحی، از باند اصولگرای حکومت، وزیر خارجه پیشین و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی اظهاراتی کرده است که نشان میدهد سیاست نگاه به شرق توخالیست و در رابطه با غرب هم آشفتگی و بن بست حاکم است.

او گفته است: اکنون با توجه به مجموعه شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی فرصت خوب و مناسبی است که یک گفت‌وگوی همه جانبه سیاسی با غرب اعم از اروپا و آمریکا داشته باشیم”. “چینی‌ها خودشان به ما می‌گویند که رابطه‌تان را با آمریکا تنظیم کنید تا مشکل ما حل شود. … روس‌ها هم این را به ما گفته‌اند”.

چه خبر است؟ مگر “رهبر فرزانه” نگفته بود “جنگ نخواهد شد، مذاکره هم نخواهیم کرد”. مگر او نگفته بود “امام مذاکره با آمریکا را ممنوع کرد، من هم ممنوع می کنم”؟! پاسخ روشن است. جمهوری اسلامی در داخل اقتصادش ورشکسته است و با یک خیزش بزرگ سرنگونی مواجه است و در جهان هم منزوی است. این حکومت با بحران حاد بقای سیاسی مواجه است.

توخالی بودن “استراتژی نگاه به شرق” هم که هر روز بیشتر آشکار میشود. دیدیم که چین و روسیه، یعنی دو دولت اصلی این استراتژی با شش کشور حاشیه خلیج همصدا شدند و به نفع خواست امارات متحده عربی در رابطه با سه جزیره موضع گرفتند. بنا بر همین صحبتهای علی اکبر صالحی هم معلوم شده است که چین و روسیه که قرار بود متحد حکومت اسلامی علیه آمریکا باشند، از حکومت اسلامی خواسته اند با آمریکا و اروپا گفتگو کند تا مشکل آنها – نه جمهوری اسلامی – حل شود!

به خاطر همه این شرایط، مدتهاست که خامنه ای به فکر یک “نرمش قهرمانانه” دیگر افتاده است که عملا مثل دفعه پیشین نرمشی تماما رقت بار خواهد بود و به جایی نخواهد رسید چون حکومت اسلامی در مناسبات جهانیش یک تناقض بنیادی و هویتی دارد که فقط با نابودی خودش میتواند حل شود.

حکومت اسلامی از یک طرف بر بنیاد ضدیت با غرب بنا شده است از طرف دیگر  برای یک رابطه متعارف با غرب، باید از جاه طلبی منطقه ای، موشکی و اتمی دست بکشد و به مهار مورد نظر غرب در منطقه تن بدهد، یعنی یک رکن مهم حکومتش را کنار بگذارد. بی دلیل نیست که “نرمش قهرمانانه” قبلی هنوز هم نتوانسته است به جایی برسد.  حکومت اسلامی از این تناقض بنیادی میتواند رها شود اما نه به دست خودش بلکه با نابودی خودش به دست مردم.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *