ایران از نمای نزدیک – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۸۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در سوی تاریک این کشور ۸۷ میلیونی، اکثریت مردمی را می بینیم که از این زندگی دل خوشی ندارند. از رفاه و خوشی و بهداشت محروم اند. آزادی برایشان رویایی شده است که در دور دستها سوسو می زند و خوشبختی قصه کتاب ها است.

در آمارهای معتبر جهانی، ایران بعنوان یکی از غمگین ترین، افسرده ترین و پرخاشگری ترین کشورهای جهان به ثبت رسیده است. کشوری با بالاترین درصد اعتیاد و خودکشی که در فقر و فلاکت اقتصادی دست و پا می زند. کشوری که زنان در آن به اعماق جهنم رانده شده و هویت انسانی و اجتماعی آنها توسط نظام حاکم انکار می شود.

تیره روزی همزاد حکومتی است که شمشیر از رو بسته است تا هر چه که نشانی از آسایش و رفاه و امید به زندگی بهتر دارد را از مردم به زور زندان و شکنجه و اعدام بگیرد و جامعه را هر چه بیشتر به خاک سیاه بنشاند.

روی دیگر این زندگیِ سرشار از خشونت و تباهی، امید به دنیای بهتر را می بینیم. جنگیدن تا پای جان و تسلیم نشدن. تلاش هرکولی برای آزاد شدن و به چنگ آوردن هویت انسانی. این یک جدال بی وقفه برای معنا دادن به زندگی است. انسانهای بیشماری که علیرغم این همه جنایت سازمان یافته حکومتی سرپا ایستاده اند و برای آنچه که حق خود می دانند می جنگند.

مردم طی این ۴۴ سال که از حاکمیت مذهب بر زندگی آنها گذشته است به یک نکته اساسی به خوبی واقف شده اند. برای پیروزی باید متحد و یک صدا شد. برای یک صدایی و اتحاد باید خواسته های انسانی و سراسری و جهانشمول روشنی داشت. مردم با همه وجود خود درک کرده اند که زندگیِ برابر و آزاد و مرفه حق همه است و تمامی ساکنین ایران باید به تساوی از دستاوردهای بشری برخوردار باشند.

مردم می دانند تفرقه مذهبی، قومی و ملی و نژادی در وهله نخست در خدمت حفظ همین حکومت اسلامی است و خالی کردن مردم از هویت انسانی آنها فقط ادامه همین روند فقر و فلاکت و بدبختی است. مردم میدانند حکومت اقلیت سرمایه داران مفت خور مسبب فقر و فلاکت آنها است.

آنچه مردم میخواهند خوشبختی و انسانیت است. آنچه که در ایران در جریان است نبردآخرین برای شکست حکومت اسلامی و سازمان دادن مناسباتی است که مردم خود حاکم بر زندگی خود باشند. این نبرد به لحظات حساس خود رسیده است. همه با هم دنیای انسانی خود را می سازیم. در این شکی نیست.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال:  کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *