الگوی تاثیرگذار جوانان آمل – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۴۸۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

ابتکار فوق‌العاده جالب جوانان آمل، الگویی از یک حرکت مدرن است که همه‌گیر میشود. جوانان آمل با پوشیدن پیراهن سفید واجرای موزیک “از خون جوانان وطن لاله دمیده” به مقابل منزل خانواده غزاله چلاوی رفتند تا در حضور مادر غزاله به این جانباخته راه آزادی ادای احترام کنند. اقدام جالب دیگر جوانان آمل ارسال دسته گل‌های سفید برای خانواده‌های اعدامی دهه شصت بود.

این اقدام از هر نظر قابل تقدیر است. حرکتی انسانی، سیاسی، شجاعانه، قدرتمند و موثر و شیوه مدرنی که سنت‌های مذهبی را عقب میراند و میرود تا مراسم‌های عزاداری را به کارناوال تبدیل کند. این اقدام حال و هوای جامعه پیشرو مدرنی را نشان میدهد که با هزار تلاش راه خود را به جلو باز میکند و به کل جامعه الگو میدهد. این اقدام ادامه مراسم‌هایی است که بویژه در ده ماه گذشته بر مزار عزیزان جانباخته شکل گرفته است. مراسم‌هایی که در آنها بجای عزاداری سرود میخوانند، سخنرانی میکنند و پیام‌های همبستگی میدهند. بی‌حجابی گوشه دیگری از این فرهنگ عمومی است که رژیم را از سر تا پا فلج کرده است.

این اتفاقات در ایران در عین حال نمودهای یک انقلاب سیاسی است که چنان وسیع، توده‌ای، متنوع و پر از ابتکار و خلاقیت است، که با هیچ نیرویی قابل جلوگیری نیست. فرهنگ مسلط بر جامعه ایران مطلقا مذهبی نیست ضد مذهبی است. سنتی نیست، مدرن و پیشرو است. با قانون و نیروی سرکوب نمیتوان با فرهنگ عمومیت یافته مردم و امواج قدرتمند آن که از هر گوشه این جامعه و به اشکال مختلف سر بلند میکند و در تار و پود جامعه ریشه دوانده است، مقابله کرد.

زنده باد جوانان آمل که اقدامشان در تاریخ انقلاب ایران ماندگار خواهد شد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *