گرانی نان: بازی با آتش – خلیل کیوان

مندرج در ژورنال شماره ۴۹۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

قیمت نان از اوئل مرداد در استان خراسان رضوی بدون اعلام قبلی ۴۰ درصد افزایش یافت و بسرعت  در ۱۳ استان دیگر نیز ۴۰ درصد گرانتر شد. در حالیکه مسئولین صنفی و خبرگزاری ها از افزایش قیمت نان خبر میدهند احمد وحیدی وزیر کشور میگوید چنین چیزی در دستور نیست.

تئاتر مسخره ای براه انداخته اند. مثل موارد قبلی همچون گرانی بنزین در سال ۹۶ که با اعتراض شدید مردم روبرو، و بطور وحشیانه ای به خون کشیده شد و رئیس دولت وقت حسن روحانی مسئولیت گرانی بنزین را بعهده نگرفت، دولت فعلی هم میگوید نقشی در گرانی نان ندارد.

به هر رو، چه افزایش قیمت نان با نقشه و برنامه قبلی حکومتی و اجرای گام به گام، پلکانی و خزنده  صورت گرفته باشد و چه در رقابت های صنفی استارت آن زده شده باشد بسرعت به همه کشور سرایت خواهد کرد. اگر افزایش قیمت نان با نقشه قبلی باشد انکار آن از سوی دولت ناشی از وحشت شان از عکس العمل مردم است و اگر اصناف آغازگر این گرانی باشند حکایت از این دارد که دولت کنترل خود را بطور روزافرون بر اداره کشور از دست میدهد.

دو سال پیش دولت ۲۵ درصد قیمت نان را افزایش داد. با احتساب افزایش کنونی ظرف مدت کوتاهی قیمت پایه ای ترین خوراک مردم ۶۵ درصد گران شده است. این افزایش قیمت برای اکثریت مردم که فی الحال از گرانی قیمت ها به تنگ آمده اند قابل تحمل نیست.

اگر برای مقامات ریز و درشت حکومتی، مسئولین استانی و صنفی و خبرگزاریهای رسمی، گرانی نان و اخبار مربوط به آن صحنه یک تئاتر مسخره است برای مردمی که زیر بار گرانی خرده شده اند این گرانی اما مرحله دیگری از جنگ حکومت با مردم است. بازی با قوت لایموت مردم بازی با آتش است. گرانی نان مثل گرانی بنزین ممکن است منجر به شورش های تازه ای شود. اینبار اما مثل گذشته سرکوب چنین شورشی برای رژیم ساده نخواهد بود.

توازن قوا بنفع مردم تغییر کرده است. جنبش بی حجابی نفسِ رژیم را گرفته است. جنبش های اجتماعی مختلف گریبان حکومت را رها نکرده اند. در یک برآمد تازه زنان، دانشجویان، معلمان، بازنشستگان و جوانان و کارگران متحدتر و همبسته تر و سازمانیافته تر بمیدان خواهند آمد. اینبار شورش گرسنگان و مردمی همبسته و یکدل میتواند پایان کابوس ۴۴ ساله را رقم بزند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *