زندان گوهردشت، آشویتسِ ایران است – پریسا پوینده

مندرج در ژورنال شماره ۴۹۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

پس از دستور محسن اژه ای در فروردین ماه  ۱۴۰۲به رئیس سازمان زندانها مبنی بر اتخاذ مقدمات لازم برای تعطیلی هرچه سریع‌تر زندان گوهردشت (رجایی‌شهر)، روز پنج‌شنبه ۱۲ مرداد انتقال زندانیان گوهردشت به زندان دیگری که نامش اعلام نشده آغاز شد. این آغاز روند تعطیلی این زندان است.

زندان گوهردشت، سند جنایت عظیم حکومت اسلامی در اعدام زندانیان سیاسی در دهه شصت، خصوصا سال ۱۳۶۷ است. عمر این زندان به عمر جنایات رژیم از سال ۱۳۶۱  تا کنون گره خورده است. این زندان همچنین شاهد جنایات بیشمار و سپس شکنجه و اعدام زندانیان سیاسی از سال ۱۳۸۸ تا به امروز هم هست.

تعطیل کردن این زندان و انتقال زندانیان به “زندانی دور از شهر”، تلاشی مذبوحانه جهت فشار بیشتر به خانواده های زندانی سیاسی و جلوگیری از اعتراضات خانواده ها و مردم مقابل زندانها است. همچنین میخواهند یکی از مراکز مهم جنایاتشان پس از محاکمه حمید نوری که به عنوان سند تاریخی مهم به ثبت رسیده است را از بین ببرند.

تمام این تلاشها در صورتی انجام میگیرد که فشار اعتراضات داخلی از یک سو و فشار اقدامات بین المللی از سوی دیگر، زمین را زیر پای حکومت اسلامی داغ کرده است. رژیم اسلامی با تعطیل کردن زندان گوهردشت میخواهد رد پای جنایاتش و حافظه تاریخی را به فراموشی بسپارد. اما همانطور که اردوگاه های مرگ هیتلر از یاد نرفته اند، گوهردشت و دیگر مراکز جنایت رژیم نیز از یاد نخواهند رفت.

بیاد داشته باشیم که زندانیان سیاسی سابق، خانواده های دادخواه،  نهادها و شخصیتهای مدافع حقوق انسانی با جمع آوری مدارک جنایات رژیم و تحویل آن به کمیته حقیقت یاب سازمان ملل، گام موثر و مهمی دیگر جهت محکوم کردن رژیم برمیدارند.

به این دلیل هم تلاش های مذبوحانهحکومت جهت تبرئه آمرین و عاملین جنایات رژیم در دادگاههای مردمی تماما آب در هاون کوبیدن است. خانواده های دادخواه، جان بدربردگان و امروز همه مردم انقلابی، اسناد جنایت حکومت را ثبت کرده اند. ما عزم جزم کرده ایم تا قاتلان عزیزانمان را در دادگاههای مردمی محاکمه کنیم. آن روز دور نیست!

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *