سیل و حکومت ویرانگر – سیما بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۴۹۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

استانداری استان سیستان و بلوچستان میزان خسارات وارده بر اثر سیل در این استان را بیش از هزار میلیارد تومان برآورد کرده و از ادامۀ مسدود بودن راه ارتباطی ۴۲ روستا خبر داده است.

سالهاست که بسیاری از شهرهای ایران از کمبود آب رنج میبرند. همین سیستان و بلوچستان ماه گذشته با مشکل آب روبرو بود. ابعاد بحران آب به قدری بود که خبرگزاری دولت در مورد “پایان تحمل مردم” به مقامهای دولتی هشدار داد.

وقتی در این استان بارندگی شروع شد، قاعدتا میبایست همه خوشحال میشدند و بارش باران را به فال نیک می گرفتند. اما بارندگی مصیبتی بر مصیبتهای دیگر مردم اضافه کرد. بلایی که بر سر مردم نازل شد. همانطور که بارش برف در زمستانها در بسیاری استانها فاجعه می آفریند و گرمای هوا تبدیل میشود به جهنمی برای کارگران و همه مردم.

خبرگزاریهای داخلی از بلایی که بر سر مردم آمده نمیگویند. از تلفات انسانی حرفی نمیزنند. از سوختبران مظلوم گرفتار شده و جانباخته در سیل نمیگویند. استانداری میگوید بیش از هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده، ولی نمیگویند به کجا! این مردمی که این چنین دچار خشم طبیعت شده اند همانهایی هستند که طی انقلاب اخیر دچار خشم حکومتی قرار گرفته و صدها کشته داده اند.

میگویند راه ارتباطی ۴۲ روستا مسدود است. این یعنی هیچ کس از مردم این ۴۲ روستا، از کودکان، سالمندان، بیماران، و بقیه اهالی خبر ندارد. مرده اند؟ زنده اند؟ نیازهایشان چیست؟ اینها البته مشکل حکومت نیست زیرا اینها نماینده و پیام رسان مرگ اند.

خسارات سیل و زلزله و کرونا را مردم داده اند و دولت تماشا کرده و منتظر بخشش خیرین است. مسئول همۀ مصیبتهای گریبانگیر مردم دولت است. دولت باید پاسخگو باشد. طبیعت گناهی ندارد. خشم طبیعت هرگز خانۀ آقازاده ای را خراب نمیکند، آقازاده کولبر و سوخت بر نیست. زندگی هیچ شاهزاده و شیخ زاده ای در معرض هیچ خطر طبیعی نیست. آنها در امنیت هستند چرا که قدرت در دستشان است. نباید بگذاریم در بر همین پاشنه بچرخد. انقلاب زن زندگی آزادی تا حد زیادی قدرتمان را بما نشان داده است. در این شرایط حساس اما مردم سیل زده سیستان و بلوچستان را تنها نگذاریم و برای تامین نیازمندی های فوری آنها همراه و هم صدایشان باشیم.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *