شاغل و بازنشسته، اتحاد اتحاد – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۴۹۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در این هفته نیز ما شاهد سه روز پرشور اعتراضات بازنشستگان تامین اجتماعی، مخابرات، کشوری و در کنار آنها فولاد بودیم. طی این سه روز بازنشستگان با شعارهای کوبنده خود خیابانهای بیست شهر را به صحنه اعتراضشان تبدیل کردند. این اعتراضات نقش مستقیمی در فعال نگاهداشتن فضای سیاسی شهرها دارد و در شرایطی که جامعه در تدارک گرامیداشت سالگرد انقلاب زن زندگی آزادی است، به تحرک مبارزاتی مردمی شدت داده و جایگاه سیاسی مهمی دارند.

“شاغل و بازنشسته اتحاد، اتحاد”، “کشوری، لشکری، تامین اجتماعی، اتحاد اتحاد” دو شعار کلیدی در اعتراضات بازنشستگان است. اتکای این شعارها بر زمینه های واقعی اتحاد مبارزاتی ۲۵ میلیون بازنشسته و جمعیت میلیونی کارگران شاغل و بازنشسته و اعتراض علیه فقر و بی تامینی و شرایط برده وار کاری و معیشتی است. و متحقق کردن اتحاد مبارزاتی میلیونی همه کارگران شاغل و بازنشسته و بخشهای مختلف بازنشستگان پاسخ محکمی به تعرضات معیشتی هر روزه حکومت به جامعه و نیز سرکوبگریهایش است.

این اتحاد یعنی ایجاد صف متحدی از اعتراض علیه مصوبه جنایتکارانه شورایعالی کار، علیه برنامه هفتم توسعه دولت، و نیز اتحادی علیه بساط دزدسالار حاکم است که از هجده صندوق بازنشستگی هفده تای آن را به ورشکستگی کشانده اند.

این اتحاد زمینه قوی اجتماعی دارد و همین امروز در جاهایی چون کرمانشاه، ایلام، اردبیل شاهد تجمعات مشترک بخشهای مختلف بازنشستگان بوده ایم. بعلاوه فضای پر تلاطم جامعه موج قدرتمند تر انقلاب را در چشم انداز قرار داده است. انقلابی که یک محور مهم آن اعتراض علیه فقر و گرانی و بی تامینی و داشتن زندگی ای انسانی است و بازتاب آنرا را همین امروز در اعتراضات بازنشستگان می بینیم. از جمله شعار “اتحاد اتحاد علیه فقر و فساد” که بازنشستگان سر می دهند، به شعار “فقر، فساد، گرانی، میریم تا سرنگونی” این شعار بر آمده از انقلاب زن، زندگی، آزادی وصل است. بدینگونه است که اعتراضات بازنشستگان فراگیر است و شعارهایشان علیه گرانیها، اختلاسها، سرکوبها و علیه رئیسی و دولت و مجلس صدای رسای اعتراض همه مردم در کف خیابان است و فریاد “دولت ورشکسته، همین روزها خلاصه” اولتیماتومشان است به کل حاکمیت.

این چنین است که بازنشستگان که سهمی مهم در کشیده شدن اوضاع به شرایط انقلاب را داشته اند، در متن اوضاع انقلابی امروز نیز نقش پیشتازی دارند. دو شعار کلیدی بازنشستگان و تاکیدشان بر اتحاد را باید در همه تجمعات فریاد زد و اعتراضات آنان را وسیعا پشتیبانی کرد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *