فروپاشى اقتصادى، سرنگونى سیاسى – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۴۹۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

مسعود روغنی زنجانی، رییس سازمان برنامه و بودجه و معاون رئیس‌جمهوری در دوران میرحسین موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی، بر این عقیده است که آن‌چه در نهایت نظام جمهوری اسلامی را زمین می‌زند، اقتصاد است.

در آنسوى این نوع انتقادات “شرمگینانه” خدمتگذاران سابق، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد وقت، چشم‌انداز اقتصادی کشور را روشن خواند و گفت: “مبانی رشد اقتصادی که مربوط به سرمایه‌گذاری کشور بوده در آینده ثمر خواهد داد.”

فساد اقتصادى، فساد سیاسى، فساد ادارى و هر نوع دیگرى از فساد را مد نظر دارید اضافه کنید، به وضعیت ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامى پى میبرید. انتقادات “براداران” سابق نیز از جنس ادعاى حکیمانه شیخ ماست که عسل را خورد و گفت شیرین است!

کسى که انقلاب جارى را نمى بیند و سرنگونى رژیم را نتیجه اقتصاد متلاشى رژیم میداند تمام حقیقت را نمیگوید. اقتصادهاى فروپاشیده تر از ایران را میتوان پیدا کرد ولى این دلیل کافى براى سرنگونى هیچ رژیمى نیست. آنچه به وضعیت سیاسى ایران ویژگى داده است وجود یک جنبش سرنگونى و یک انقلاب مردمى است که هرگونه گشایش اقتصادى در کشور را به سرنگونى رژیم گره زده است.

انتقاد معاون هاى رییس جمهورهاى سابق رژیم اسلامى از خامنه اى و رئیسى و غیره به قول انگلیسى زبانان هم دیر است و هم کم. مردم ایران هر روزه با گوشت و پوست خود با این مافیاى اقتصادى که دزدسالارى و رانت خوارى از خصوصیات برجسته آن است دست و پنجه نرم میکنند. فروپاشى اقتصادى ایران از همان اولین روزهاى سر کار آمدن و تثبیت قدرت این رژیم آغاز شده است و نتیجه اش همین است که شاهد آن هستیم. اقتصاد سرمایه دارى خارج از بازار جهانى، اقتصاد سرمایه دارى که در جذب سرمایه گذارى خارجى، بواسطه بحران سیاسى همزاد آن، خارج از گود افتاده است، وضعیت اش از این بهتر نمیشود.

آنچه اهمیت دارد این است که اقتصاد فروپاشیده در ایران زمینه مناسبى براى اعتراضات عمومى بوجود میآورد که هر آن میتواند بساط این رژیم مافیایى را در هم بپیچد. انقلاب یک واقعیت و پدیده سیاسى و اجتماعى است که اقتصاد فروپاشیده دلیل پایه اى آنرا تشکیل میدهد. انقلاب رخ میدهد تا این واقعیت را به نفع مردم تغییر دهد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *