مذاکرات و انقلاب زن زندگی آزادی! – مصطفی صابر

مندرج در ژورنال شماره ۴۹۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

اخباری ضد و نقیض از مذاکرات و  توافقاتی بین آمریکا و جمهوری اسلامی توجه ها را به خود جلب کرده است. اهمیت این معامله احتمالی در آن مواردی نیست که بیشتر از همه درباره آنها صحبت میشود؛ یعنی آزادی گروگان‌های آمریکایی در ازاء رفع توقیف از ۶ میلیارد دلار جمهوری اسلامی بشرط خرید غذا و دارو. اهمیت این معامله رازآلود و مخفی نگاه داشته در به نمایش گذاشتن ضعف و استیصال جمهوری اسلامی از یکسو و سردرگمی و محاسبات غلط آمریکا از سوی دیگر است.

بازیگر اصلی اپیزود اخیر دعوای تهران و واشنگتن، نه جمهوری اسلامی و نه آمریکا، بلکه آشکارا انقلاب زن زندگی آزادی است. جمهوری اسلامی فرتوت و تضعیف شده در اثر این انقلاب و در وحشت از رسیدن موج بعدی آن، به هر تقلایی برای بهبود وضعیت جهانی خود بمنظور تقویت موقعیت داخلی اش در قبال تهدید انقلاب دست می‌زند و آماده “نرمش قهرمانانه” است. آمریکا هم که به خیال خود بوی کباب شنیده، به این امید بسته است که از این موقعیت ضعیف رژیم اسلامی بیشترین استفاده را در جهت هرس کردن و  رام کردن آن ببرد.

اما کشاکش های جمهوری اسلامی و آمریکا حکایت تکراری چهل و چند ساله است که فراتر از آزادی گروگانها و رفع تحریم ها و حتی مساله اتمی است. جمهوری اسلامی نمی تواند از ایدئولوژی ضد غربی و دقیقتر ضد آمریکاگری خود دست بردارد و جمهوری اسلامی باقی بماند. آمریکا هم اینرا میداند اما کماکان پراگماتیست است و میخواهد با سیاست چماق و هویج مگر جمهوری اسلامی را به رژیم مطلوب غرب استحاله کند. اینجا یک بن بست تاریخی و لاعلاج به نام “بحران جمهوری اسلامی” وجود دارد و تعجب ندارد که  هر بار تلاش برای توافق و حتی امضای برجام ها هم نافرجام مانده است.

دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم این بار نتیجه مذاکرات مخفیانه حضرات متفاوت خواهد بود. اما آنچه اینبار قطعا متفاوت است همانا حضور و تهدید انقلاب زن زندگی آزادی است. هر اتفاقی که بیفتد، هر درجه توافق حاصل شود و یا طرفین بیشتر سرشاخ شوند، مردم ایران از آن سکویی خواهند ساخت برای پیشروی و پیروزی انقلاب خود و کم کردن شر بحران جمهوری اسلامی از سر خود و از سر جهان!

خوبست که آمریکا هم چشم هایش را باز کند و ببیند که حتی از نقطه نظر منافع غرب نیز بهترین گزینه همانا پایان دادن به هرگونه سیاست مماشات با رژیم اسلامی و حمایت کامل از مبارزه و انقلاب مردم ایران و بایکوت سیاسی و جهانی جمهوری اسلامی است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *