اینهمه ترس بخاطر چیست؟ – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۴۹۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

چرا لایحه حجاب و عفاف قرار است از صحن علنی خارج شود و در یک کمیسیون چند نفره بررسی شود. گفته‌اند اگر به صحن علنی مجلس بیاید سه ماه تصویب آن طول میکشد اما چند روز قبل حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، حقیقت را گفته بود: “نیازی نیست همه نمایندگان درباره لایحه عفاف و حجاب نظر دهند”. “اگر این‌گونه شود، مانند طرح صیانت هوا می‌شود! ”

میخواهند قانونی علیه دهها میلیون زن و در واقع علیه کل جامعه وضع کنند اما میترسند که مردم بحث‌های آنها را بشنوند! اینهمه ترس از کجا ناشی میشود؟ مگر نمیخواهند قانونی وضع کنند و آنرا عملی کنند، مگر تا بحال هزار قانون علیه مردم وضع نکرده‌اند؟ مگر در اینکارها تبحر ندارند؟ چرا اگر این بحث به صحن علنی بیاید “هوا میشود”؟ مگر اینها خودشان را نماینده کل جامعه نمیدانند؟ مگر ادعا نمیکنند که اکثریت جامعه طرفدار حجاب اجباری است؟ پس چرا اجازه نمیدهند این اکثریت! استدلال‌های آنها را بشنود و با استدلال‌های آنها هم همراه شود و از آن دفاع کند؟

همه مفتخورانی که در مجلس نشسته‌اند یقین دارند که در بحث علنی در مجلس مدام مجبورند در مقابل دو نوع منتقد این لایحه بگویند آخر با زور حریف زنان نمیشویم، تعدادشان زیاد است، حمایت بخش زیادی از جامعه را جلب کرده‌اند، دنیا را علیه ما بسیج کرده‌اند، بی‌حجابان همه جا هستند. کل جامعه حتی آقازاده‌هایمان با فرهنگ ما بیگانه‌اند. اسلام دارد ورمیافتد، سبک زندگی مردم هر روز بیشتر غیر اسلامی میشود. همه زورمان را زده‌ایم، ۵۰۰ نفر را کشتیم و دهها هزار نفر را زندانی کردیم اما مرعوب نشدند. اقتصادمان هم تعریفی ندارد و اکثر مردم ناراضی و عصبانی‌اند. باید با احتیاط رفتار کنیم. اگر دو مورد دیگر شبیه قتل مهسا اتفاق بیفتد دوباره انبار باروت منفجر میشود. نیروهایمان هم بی‌روحیه هستند. در صحن علنی مجبوریم در مورد همه اینها اقرار کنیم، آنهم در آستانه سالروز انقلاب که جامعه دوباره دارد خودش را آماده میکند. آنهم در شرایطی که میخواهیم به جامعه نشان دهیم که حتی با غرب هم داریم رابطه‌مان را عادی میکنیم و دنیا فهمیده چقدر باثبات! هستیم. پس بهتر است مخفیانه سر و ته قضیه را بهم بیاوریم.

ترسشان موجه است. میدانند جامعه همچنان بیقرار است. مرعوب نمیشود. توان کوچکترین بهبودی در هیچ زمینه‌ای ندارند. همه دلایلی که به خیزش‌های سال‌های گذشته منجر شده، رفع نشده بلکه تشدید شده است. پس بگذار بیشتر از این ناتوانی، استیصال و شکاف‌هایمان را به رخ جامعه نکشیم!

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *