شور زندگی و آزادی زنان ایران – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۴۹۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

لیبراسیون، روزنامه پرتیراژ صبح پاریس، سرمقاله خود را به انقلاب زن زندگی آزادی اختصاص داده است. عنوان سرمقاله این است: “شور زندگی و آزادی زنان ایران خاموش ناشدنی است.”

سرمقاله لیبراسیون قبل از هر چیز مقاومت زنان را ستایش میکند که “در مقابل رژیمی تاریک اندیش که علیه مردمش مجازاتهای قرون وسطایی تازیانه و طناب دار به راه انداخته است، مقاومتی باشکوه را به نمایش می گذارند… و حکومت خشونت و مرگ نظام اسلامی را به چالش کشیده اند” و بعدا اطمینان میدهد که  “ای بسا زنان ایران از هم اکنون به پیروزی رسیده باشند، زیرا جهان از این پس چشم به ایران دوخته است” و بالاخره و مهمتر، به خوانندگانش فراخوان میدهد که “نمیتوان زنان ایران را در نبردشان تنها گذاشت. آنان به پشتیبانی جامعه بین المللی به هر شکل و صورتی احتیاج دارند.”

هیچ انقلابی در تاریخ جهان به تنهایی به مصاف دشمنان هار و بیرحم حاکم نرفته است. اما ابعاد وسیع همبستگی جهانی با انقلاب زن زندگی آزادی به راستی بی سابقه است. دیدیم که در فاصله کوتاهی مردم جهان از اقشار مختلف آنچنان در شور و شوق این انقلاب سهیم شدند که انگار انقلاب خودشان است.

چهل و سه سال تمام، دول غرب، افکار و اعمال قرون وسطایی حکومت اسلامی را به حساب فرهنگ مردم گذاشته بودند و عملا در تداوم سلطه حکومت نقش فعال ایفا کرده بودند. اما آرمانها و آرزوهای انقلاب آنچنان انسانی، عمیق، رادیکال و جهانشمول بود که این تصویر چهل و سه ساله را در کمتر از چهل و سه روز تماما زیر و رو کرد، عمیقا در قلب مردم جهان جای گرفت و در میان افکار عمومی جهان آنچنان محبوب شد که زیر فشار همین افکار عمومی  مقامات دول غرب هم ناگزیر شدند برای اعلام همبستگی از همدیگر سبقت بگیرند.

در آستانه اولین سالگرد انقلاب، فضای ایران سرشار از شور و شوق و امید و تحرک مردم مخصوصا زنان و جوانان است که به حکام نگران اسلامی نشان دهند که انقلابشان تا پیروزی ادامه خواهد یافت.  سرمقاله لیبراسیون در اولین سالگرد انقلاب زن زندگی آزادی، نشانه امید بخشی است که این انقلاب همچنان انعکاس بین المللی دارد و همبستگی جهانی با آن ادامه دارد. اتفاقی که برای پیشروی و پیروزی نبرد مردم علیه حکومت اسلامی حیاتی است. در اولین سالگرد انقلاب، بسیار ضروری است که تلاش برای گسترش همبستگی جهانی و از این طریق زیر فشار قرار دادن دولتها برای بایکوت جمهوری اسلامی را افزایش دهیم.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *