خدمات درمانى نیاز به جراحى دارد! – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۴۹۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در کنگره سالانه جراحان عمومی با هشدار نسبت به مهاجرت اعضای جامعه پزشکی، خالی شدن کشور از پزشکان را موضوعی جدی خواند. از سوى دیگر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت گفت: “عدم پرداخت پول دارویار باعث شده پرداختی از جیب مردم ۷۰ تا ۸۰ درصد بشود.”

مشکل خدمات درمانى و بهداشتى به مرحله ای رسیده است که بسیارى از مردم قادر به تامین هزینه هاى درمانى نیستند و با توجه به درصد بالای فشارهاى اقتصادى و اجتماعى در ایران، تعداد هر چه بیشترى از بیماران در ایران با مخاطرات و عواقب جدى عدم درمان روبرو هستند. درمان یک بیمارى معمولى حتى با وجود داشتن بیمه تامین اجتماعی میلیونها تومان هزینه بردار  است.

حقوقهاى ناچیز براى کادر درمانى و پرستارى، تحمیل اضافه کارى اجبارى به پرستاران با ساعتى ١۶ هزار تومان، شرایط کارى نا ایمن براى پرسنل بیمارستانها و مکانهاى درمانى، کمبود و نبود نیروهاى متخصص، عدم  وجود سیستم امکانات و تسهیلات پیشگیرانه و غیره از جمله مشکلاتى است که از سیستم پزشکى ایران جز ویرانه اى به جا نگذاشته است. به این لیست، مافیاى دارویى رژیم اسلامى را اضافه کنید تا با یک فاجعه مواجه شوید.

همواره سئوالى که بى جواب میماند این است که راه حل چیست؟ آیا چاره اى براى برون رفت از این معضل اساسى که حاصل ۴۴ سال تاراج  زندگى مردم توسط رژیم اسلامى است، وجود دارد؟ مشکلات عارض بر سیستم درمانى کشور یک راه حل سیاسى دارد که رابطه مستقیم با بود و نبود رژیم اسلامى ایران دارد. آیت الله هاى میلیاردر و اوباش اسلامى قرار نیست به مشکلات جوابى بدهند، نه در کوتاه مدت و نه در دراز مدت. به این اعتبار سرنگونى رژیم اولین پیش شرط برقرارى یک سیستم درمانى و بهداشتى عادلانه و همگانى در ایران است. سیستم درمانى ایران نه پیشگیرانه است و نه “درمانى”. منبع در آمد است. به قول معروف بیزینس است. تجارت “سلامت” است.

مانند هر موضوع اجتماعى در ایران، معضل درمان باید با اعتراضات اجتماعى گره بخورد. مطالبات رفاهى و به ویژه مطالبه درمان و بهداشت رایگان عمومى باید در صدر این خواستها قرار بگیرد. سیستم درمانى ایران دچار دو نوع انگل است، رژیم اسلامى و “تاجران سلامت” که هر دو دست در دست هم به جان مردم افتاده اند. خوشبختانه، این روزها بر روى دیوارهاى شهر، علاج دفع این انگلها را بیشتر از پیش میتوان یافت!

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *