دانشگاه بلای جان جمهوری اسلامی – سیامک بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۵۱۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

تشدید فشارهای امنیتی و موج تازه اخراج استادان دانشگاه‌ها در ایران.

سرکوب بی‌وقفه جنبش دانشجویی تا اخراج و تعلیق استادان در آستانه سالگرد خیزش انقلابی، هراس حکومت از کانون‌‌ پرشور اعتراضی و جایگاه تأثیر گذار دانشگاه و پیوند ناگسستنی آن با مبارزه مردم علیه حکومت اسلامی را دو صد چندان نشان می‌دهد. خیابان و دانشگاه چنان به هم پیوسته‌‌اند که تفکیک آن قابل تصور نیست.

سالهاست که دانشگاه‌ها به محاصره نیروهای امنیتی حکومت درآمده است. از تلاش برای تهی کردن بار علمی و تزریق نیروهای وفادار و سرسپرده، تا دخالت در جزیی‌ترین مسایل دانشگاه‌ها توسط انواع نهادهای امنیتی بخش دائمی روند کنترل دانشگاه‌ها بوده است.

“شورای امنیت ایران” که مهم‌ترین نهاد تصمیم‌گیری امور دفاعی و امنیتی کشور است از وزارتخانه‌های علوم و بهداشت خواسته است که به استخدام ۱۵ هزار عضو هیأت علمی همسو با حکومت اسلامی اقدام کند. علیرغم این فضای پادگانی و رعب‌آور، نزدیک به ۲۰۰ دانشگاه در فضای ملتهب انقلابی خیزش اخیر مستقیما درگیر بودند و هزینه بسیار سنگینی متحمل شدند. فضای دانشگاه بیانگر فضای اعتراضی جامعه است. حسین نجات، جانشین قرارگاه ثارالله تهران، در جلسه‌ محرمانه شورای امنیت کشور گفته بود: “۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت دانشگاه‌ها معترض‌اند.”

پیوند اساتید و دانشجویان عرصه مهم دیگر از پیشروی جنبش اعتراضی جامعه است. در جریان خیزش انقلابی جاری جمعی از اساتید دانشگاه کردستان به همراه دانشجویان در تحصن اعتراضی نسبت به “هتک حرمت دانشگاه” شرکت کردند. بازداشت تعدادی از اساتید دانشگاه‌ها،‌ اخراج، تعلیق، قطع حقوق و بازنشست کردن آن‌ها، از نمونه‌‌‌های بارز این همبستگی شورانگیر است.

سند افشا شده بولتن داخلی شماره ۲۶ خبرگزاری فارس به صراحت هراس حکومت را از پیوند اساتید و دانشجویان بیان می‌کند:‌ “در دانشگاه صنعت شریف، از مجموع ۵۱۷ استاد، تقریبا ۴۰۰ نفر، از دانشجویان معترض حمایت می‌کنند و از آن سو تنها فقط۳۰ استاد حزب اللهی و انقلابی هستند.”

در حالی که روند اخراج استادان دانشگاه‌ها شتاب بیشتری به خود گرفته است، دامنه تشدید فشارهای امنیتی و حلقه محاصره اما این بار چنان فراتر رفته است که حکومت در هراس از سایه خودش، نورچشمی‌های از چشم افتاده حکومت، همان‌ها را که به دانشگاه‌ها تزریق کرده بود، تا هیئت‌های علمی و جذب نیروی دانشگاه‌ها را کنترل کنند، از “ژن‌های برتر” نظام، وزرا و فرماندهان سابق سپاه تعبیه شده در دانشگاه‌ها را هم هدف گرفته و اخراج می‌کند.

خیزش انقلابی تعادل کل حکومت را به هم ریخته است. وحشت و آشفتگی و سردرگمی حکومت در جراحی خودش را به نمایش می‌گذارد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *