گردشگران و سیم کارت بدون فیلتر – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۵۳۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی از تصویب طرح ارائه سیم‌کارت بدون فیلتر به گردشگران خارجی خبر داد.

شما در باره موقعیت سیاسی و امنیتی چنین حکومتی چه فکر می کنید؟ حکومتی که یک سال تمام همه رسانه های اجتماعی را فیلتر کرده است تا در جنگ علیه مردمِ در حال انقلاب مانع اطلاع رسانی عمومی شود. رژیمی که از حضور مردم در شبکه های اجتماعی وحشت زده است و خوب درک کرده است هر شهروند ایرانی یک دشمن رسمی علیه این حکومت است.

رابطه چنین حکومتی با “مردمش” بر چه اساسی تنظیم می شود؟ نه می تواند وعده بهبود اقتصادی بدهد، نه می تواند دریچه ای هر چند کوچک برای نفس کشیدن مردم باز کند و نه امکان اینرا دارد که با مشت آهنین جامعه را در هم بکوبد و گورستان سیاسی و امنیتی برقرار کند. چنین حکومتی فقط می تواند از اینکه همین امروز سرنگون نشده است احساس پیروزی کند.

حکومت اسلامی به چند دلیل نیازمند صنعت توریسم در ایران است. اول سیاسی است. باید به دنیا نشان دهد اوضاع این کشور عادی است. خصوصا پیامش به شهروندان اروپایی و دولت های غربی است که می توانند آزادانه در ایران بگردند و از زیبایی های طبیعت این کشور لذت ببرند. اما ارائه چنین تصویری بیشتر شبیه به این است که باور کنیم در زیر باتلاق، یک جامعه مدرن انسانی وجود دارد و مردم صف کشیده اند که از آن مکان بازدید کنند. نیاز بعدی حکومت استفاده از مواهب مادی و اقتصادی این گردشگری است. به عبث و احمقانه فکر می کنند با ارائه یک سیم کارت بی ارزش بدون فیلتر می توانند جمعیت قابل توجهی از گردشگران را روانه ایران کنند. این حکومت با تروریسمش و قوانین ضد بشری اسلامی اش نمی تواند منبعی برای جذب توریسم باشد. اما قسمت فکاهی داستان این است که کمبود توریستهای اروپایی صنعت گروگانگیری این حکومت را کساد کرده است. با خود می گویند ای کاش ۱۰۰ نفری بیایند تا بتوانیم ۱۰ نفر را گروگان بگیریم تا امور اقتصادی! ما مقداری سر و سامان بگیرد!

با این ترفندهای احمقانه نمیشود جمهوری اسلامی را رنگ کرد و بجای یک حکومت متعارف و معمولی به دنیا فروخت. جای این حکومت در اعماق جهنمی است که مردم آتشش را برافروخته تر می کنند.

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *