۲۲ زن زندانی و جایزه صلح نوبل – مصطفی صابر

مندرج در ژورنال شماره ۵۴۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دادن جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی بار دیگر انقلاب زن زندگی آزادی، انقلاب زنانه در ایران را در صدر اخبار جهان قرار داد.

اعطای این جایزه به یک زن زندانی سیاسی که سالها علیه جمهوری اسلامی و ستم ها و تبعیض ها  در سیاهچال هایش میجنگد، حقیقتا یک سیلی محکم زیر گوش رژیم اسلامی آپارتاید جنسی بود و مردم ایران و همه کوشندگان انقلاب زن زندگی آزادی بویژه در زندانها از آن خوشحال شدند و احساس قدرت کردند.

تقریبا همه ناظرین و مفسرین و مرتبطین با جایزه نوبل صلح امسال، با هر خط و جهت سیاسی، نتوانستند این واقعیت را نادیده بگیرند که انتخاب امسال صرفا قدردانی از یک مبارز سرشناس راه آزادی نبود بلکه این انتخاب ارج گذاردن به زنان قهرمان ایران و باید گفت قهرمان جهان بود.

در همین رابطه، یکی از بهترین تفسیرها و تعابیری که از جایگاه این جایزه دیدم باز کار زنان بود! کار ۲۲ زن زندانی محبوس در اوین بدنام و همبندی های نرگس محمدی که نام قهرمانانی چون سپیده قلیان ها در میان آنها بود.

آنها چنین نوشتند:

“در طول تاریخ مبارزه علیه ستم و تبعیض، کنشگران و مبارزان بوده اند که به جوایز و تندیس ها رنگ داده اند و امروز ما افتخار میکنیم به خواهر و همرزم مان نرگس، که در یک سالگی جنبش ژینا (مهسا امینی) به جایزه نوبل صلح رنگ داد. رنگ سرخ خون های ریخته شده که داغ مادران دادخواه را بر نشان جایزه نوبل صلح ۲۰۲۳ حک نموده است.  زنده باد همبستگی برای آزادی و برابری”!

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *