عفریت زلزله دست در دست طالبان - سیامک بهاری

عفریت زلزله دست در دست طالبان – سیامک بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۵۴۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

اینجا «زنده جانِ» هرات، اینجا فراه و بادغیس در افغانستان است، از درودیوار درد و رنج می‌بارد. پنج‌روز است که مرگ بر ویرانه‌های این محنت‌سرا زوزه می‌کشد. مردمی که پیش از زلزلهٔ ویرانگر، نان امروزشان در گرو فردای نامعلومشان بود. یک‌سوم کل جمعیت کشور نمی‌دانستند وعده بعدی غذایی‌شان چگونه تأمین خواهد شد. مردمِ رنج‌ها و حسرت‌های مکرر، دست‌های خالی، آرزوهای برنیاورده شده، فریادهای شنیده نشده، در سکوتی سنگین‌تر از سنگ در زیر آواری از درد از صحنه زندگانی ناکرده محو شدند! چه ساده بر باد رفتند! بی‌آنکه دیده و شنیده شوند و جایی در گوشه‌ای به‌حساب آمده باشند.

امارت اسلامی طالبان، دست در دست عفریت زلزله، به جان مردم افغانستان افتاده است. به‌جای مدیریت بحران و سازمان‌دادن امداد، دستگاه امربه‌معروف آن برای سرکوب و ممانعت از اعزام گروه‌های زنان به مناطق زلزله‌زده و تحمیل قوانین زن‌ستیزانه شریعت به منطقه اعزام شده‌اند. دستگاه دروغ‌پراکنی آن مشغول ادعاهای جعلی کمک‌رسانی است.

در اولین ساعات زلزله که مهم‌ترین و حیاتی‌ترین زمان برای نجات افراد است، هیچ واکنشی از جانب حکومت دیده نشده است. امداد و کمک‌رسانی به منطقه آسیب‌دیده نرسیده است. بازماندگان به‌ناچار خود دست‌به‌کار شده‌اند و بدون امکانات آواربرداری، بسیاری در زیر خروارها خاک مدفون شده و نجات پیدا نکرده‌اند.

مدام بر تعداد جان‌باختگان افزوده می‌شود. هنوز آمار دقیقی از جان‌باختگان و مجروحین معلوم نیست. طبق برآورد دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، نزدیک به ۱۰ هزار خانه ویران شده است. ۹۰ درصد جان‌باختگان، کودکان و زنان هستند. زندگی ۱۶۵۵ خانواده و در مجموع ۱۳ هزار زن و کودک به‌یک‌باره در گردابی از بحران فرورفته است. در «زنده جان» مرکز زلزله،۱۳۲۰ خانواده، در انجیل ۱۵۰ خانواده، در گلران ۹۵ خانواده، در کهسان ۶۰ خانواده و در کشک ۳۰ خانواده عزیزان خود را ازدست‌داده‌اند و جایی برای ماندن ندارند. در بادغیس و فراه وضعیت بحرانی‌تر است و دسترسی به مناطق زلزله‌زده دشوارتر. بیمارانی که از بیمارستان‌ها ترخیص می‌شوند جایی برای رفتن ندارند. آنها که زنده مانده‌اند، بی‌سرپناه، وحشت‌زده و گرسنه بر ویرانه‌های زندگی بربادرفته به حال خود رها شده‌اند.

طالبان مسئول مستقیم همه فجایعی است که مردم مصیبت‌دیده افغانستان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. از اعمال قوانین قرون‌وسطایی شریعت تا حیف‌ومیل کمک‌های بین‌المللی و لاابالی‌گری عامدانه و بی‌توجهی به امداد و رفع نیازهای اضطراری زلزله‌زدگان.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *