وقتی جان انسان بی‌ارزش می‌شود! - حسن صالحی

وقتی جان انسان بی‌ارزش می‌شود! – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۵۶۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

آتش‌سوزی در یک کمپ ترک اعتیاد در لنگرود که تاکنون منجر به مرگ ۳۲ نفر شده است بدون شک یکی از مواردی است که بی‌اعتنایی به جان انسان و بی‌ارزش کردن آن را در جامعه تحت حاکمیت جمهوری اسلامی به نمایش می‌گذارد.

کمپ ترک اعتیاد لنگرود به‌عنوان یک مرکز خصوصی در سال‌های گذشته موارد متعددی از بدرفتاری و اعمال خشونت علیه بیماران را به نمایش گذاشته بود و با وجود اسناد غیرقابل‌انکار در این مورد، هیچ مرجع دولتی به آن اعتنایی نداشته است. من‌جمله فلک کردن یک بیمار و کتک‌زدن وی که پایگاه خبری “رکنا” در اسفندماه سال ۹۷ گزارش آن را داده بود.

بعلاوه یکی از دلایل شمار بالای قربانیان ناشی از این آتش‌سوزی (چه بیماران و یا مددکاران) این بوده است که درها از پشت قفل بوده‌اند و افراد امکان فرار و نجات خود را نداشته‌اند. به این معنا افراد محبوس شده در این مجتمع چندین ساعت گرفتار در حریق بوده‌اند و زنده‌زنده در آتش سوخته‌اند. آدمی می‌پرسد این چه موازین عجیب‌وغریبی است که حتی اجازه فرار در شرایط اضطراری نظیر آتش‌سوزی را به بیماران و یا مددکاران نمی‌دهد؟ بعلاوه باید اشاره کنیم که این مرکز معتادانی را می‌پذیرفت که به طور داوطلبانه خواهان رفع اعتیاد خود بودند. معتادانی که خودمعرف نامیده می‌شوند و حتی طبق قوانین جمهوری اسلامی نیازی به این همه قفل و بست برای کنترل چنین بیمارانی نیست.

و بالاخره اینکه طبق گزارش موجود ساختمان این مرکز استاندارد نبوده است. نداشتن سیستم گرمایشی مدرن، سقف پلیمری ساختمان و تعداد زیادی پتو تلمبار شده در خلق این فاجعه هولناک انسانی نقش مهمی داشته است. متأسفانه بسیاری از مراکز درمان معتادان در ایران ساختمان قدیمی و غیراستاندارد دارند.

بدین ترتیب می‌بینیم مرکزی که نام خود را “گام اول رهایی” نام گذاشته بود چگونه به قتلگاه ۳۲ انسان تبدیل شد. در جامعه‌ای که حاکمانش با قتل و کشتار شهروندان زنده هستند و ساختار جامعه بر فساد و بخوروبچاپ بنا شده است، آنچه که در کمپ لنگرود اتفاق واقعه‌ای قابل‌انتظار و طبعاً قابل‌پیشگیری بود. تا وقتی که چنین نظام فاسد و سودجویانه‌ای در جامعه حاکم باشد جان آدمیزاد به حراج گذاشته می‌شود. باید دست به ریشه برد و جامعه‌ای ساخت که واقعاً پاسخگویی به نیازهای شهروندان و امنیت و آسایش انسان‌ها محور کار آن باشد.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *