اقدامات برای سرنگونی و پیروزی - سئوال از حمید تقوایی

ابزارهای پیشروی انقلاب – سئوال از حمید تقوایی

مندرج در ژورنال شماره ۵۶۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کیوان جاوید: ابزارهای پیشروی انقلاب زن زندگی آزادی کدام است، چه گامهایی برداشته شده  و چه گامهایی باید برداشته شود؟

حمید تقوایی: انقلاب جاری با وجود فروکش کردن اعتراضات میدانی که در ماههای اول شاهد بودیم در اشکال و شیوه های مختلف ادامه دارد. اینکه کی و در چه شرایطی مجددا اعتراضات خیابانی و اعتصابات اوج میگیرد قابل پیش بینی نیست اما میتوان گفت شرایط به گونه ای است که هر لحظه و هر جرقه ای میتواند انفجار اجتماعی دیگری را در پی داشته باشد.

مستقل از افت و خیزها  و سیر و شتاب تحولات، آنچه در هر شرایطی باید انجام شود و در واقع پیشرویهای بیشتر و نهایتا پیروزی انقلاب در گرو آنست، سازمانیافتگی و اتحاد صفوف مردم انقلابی است. از هر دو جنبه انقلاب جاری دستاوردهای مهمی داشته است.

تا آنجا که به سازمانیافتگی مربوط میشود باید گفت انقلاب تا همینجا پیشروی های ارزشمندی داشته است. نهادها و تشکلهائی مبارزاتی ای که از سالها قبل در عرصه های مختلف فعال بودند و اکنون رویاروی رژیم قرار گرفته اند، و نهادها و شبکه هائی که در یکسال اخبردر دل انقلاب شکل گرفته اند، از جمله دستاوردهای ارزشمند انقلاب هستند. تشکلهائی نظیر شبکه سراسری انقلاب زن زندگی آزادی که از بیش از ۵٠ تجمع مبارزاتی دانشجوئی و جوانان و چند نهاد مبارزاتی دیگر در شهرهای مختلف تشکیل شده است، شوراهای مبارزاتی کارگران در صنعت نفت، تشکلهای معلمان و بازنشستگان، تشکلهای دادخواهان، تشکلهای زنان، نویسندگان، پرستاران و غیره و غیره، اینها همه از دستاوردهای انقلاب جاری و عامل قدرت و پیشروی آن محسوب میشوند. بیانیه ها و فراخوانهای متعددی، از جمله منشور ١٢ ماده ای انقلاب با امضای ٢٠ نهاد و منشور مطالبات پیشروی زنان توسط چهره های شاخص جنبش رهائی زن، توسط همین تشکلها منتشر شد. مجموعه این تشکلها و فراخوانها و بیانیه ها به انقلاب جاری تعین و استخوانبندی محکمی داده است که باید بر پایه آن ساخت و به پیش رفت. برآمد و موج مجدد انقلاب، همانند شکل گرفتن انقلاب، امری ارادی و قابل پیش بینی نیست ولی تداوم و پیشروی و پیروزی انقلاب تماما به اراده و عملکرد انقلابیون بسته است و در محور این ارده و عملکرد سازمانیابی و سازماندهی قرار دارد.

بنابراین مهمترین گامی که در جهت پیشروی انقلاب باید برداشته شود گسترش فعالیتهای سازمانیافته و متشکل است. مبارزه امری جمعی و تیمی است و نه انفرادی. فراخوان من به همه مبارزین و فعالین و دست اندرکاران انقلاب جاری اینست که در هرسطحی میتوانید، در دانشگاه و مدرسه و محله و اداره و کارخانه متشکل بشوید. تیم ها و جمعهای مبارزاتی تشکیل دهید و از طریق مدیای اجتماعی با همفکران و همرزمانتان در سطحی گسترده تر ارتباط برقرار کنید. با تشکلهای موجود که بالاتر اشاره کردم تماس بگیرید و هماهنگ و همبسته با آنها فعالیت کنید.

تقویت اتحاد و انسجام صفوف انقلاب نیز در گرو سازمانیافتگی هر چه بیشتر است. اتحاد در خواستها و اهداف، که خوشبختانه در سطح وسیعی در جامعه و در میان اقشار مختلف مردم وجود دارد و در شعارهائی نطیر “ما همه با هم هستیم” و “کرد بلوچ آذری، آزادی و برابری” بازتاب پیدا میکند، میتواند و باید به اتحاد عمل، به حرکت اعتراضی هماهنگ و گسترده بخشهای هر چه وسیعتری از مردم، منجر بشود و متشکل شدن کلید این امر است.

نکته آخر اینکه عالیترین شکل اتحاد و تشکل مبارزاتی در متن انقلاب جاری حزب کمونیست کارگری است. حزب کمونیست کارگری به اعتبار مواضع و سیاستها و برنامه یک دنیای بهتر، و مهمتر از همه به اعتبار عملکرد و مبارزات پیگیر و بیوقفه اش از بدو تاسیس تا به امروز، نماینده خواستها و اهداف و آرمانهای انسانی انقلاب، و مبارزه متحد و همبسته حول این خواستها و اهداف و آرمانها است. پیشبرد رهنمودها و فراخوانها و سیاستهای حزب و مرتبط شدن و پیوستن به حزب مهمترین گامی است که هر فعال انقلاب میتواند درجهت تقویت انقلاب بجلو بردارد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *