جنایتی هر روزه در محیط‌های کار - شهلا دانشفر

جنایتی هر روزه در محیط‌های کار – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۵۷۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

وب‌سایت حکومتی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سازمان پزشکی قانونی از مرگ ۱۰۷۷ کارگر در شش‌ماهه اول سال جاری در محیط‌های کاری خبر می‌دهد. گزارشات دیگر حاکی از پانزده هزار سانحه کاری در محیط‌های کار است که جدا از تلفات جانی، شمار بسیاری از کارگران نیز دچار صدمات بدنی و یا ازکارافتادگی شده‌اند. این آمارها گوشه کوچکی از حقیقت هستند. طبق گزارش‌ها ایران از جمله کشورهایی است که خطرناک‌ترین محیط‌های کاری را دارد. این چنین است که مشتی سرمایه‌دار حریص و مفت‌خور در پناه قانون و دستگاه سرکوبشان ۴۴ سال است حکم می‌رانند و محیط‌های کار را به میدان جنگی تبدیل کرده و دریغ از هزینه‌کردن کوچک‌ترین رقمی برای نجات جان کارگران، هر روزه جنایت می‌کنند. در این میان هزاران خانواده کارگری هستند که نان‌آوران و عزیزانشان را ازدست‌داده و امروز در صف دادخواهان علیه جهنم سرمایه‌داری حاکم قرار دارند.

طبق گزارش‌ها رقم بالای تلفات محیط‌های کار را، سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت، برق‌گرفتگی و کمبود اکسیژن به خود اختصاص می‌دهند، و بیشترین قربانیان کارگران ساختمانی هستند. بعلاوه سخن از معادن مرگبار است. سخن از صنعت کارگرکش نفت است که اخبارش برای حکومت حساس و معمولاً محرمانه و حاشیه‌ای می‌شود. در هفت ماه اخیر هفده کارگر نفت و گاز و پتروشیمی قربانی ناامنی محیط کار شده‌اند. نمونه تکان‌دهنده آن ایست قلبی کارگری در اثر کار در گرمای کشنده تابستان بود. شرایطی که کارگران بسیاری را راهی بیمارستان کرد و پیمانکاران چپاولگر و باندهای رانت‌خوار و مافیایی حکومتی علی‌رغم قوانین مصوب خود حاضر به تعطیلی کار در آن گرما نشدند.

بدین‌گونه حاکمیت پیمانکاران مفت‌خور و چپاولگر در بخش عظیم محیط‌های کاری، در پناه باندهای مافیایی حکومتی و دستگاه قضایی و قوانین ضدکارگری کار و مناطق ویژه اقتصادی شرایط کار را سخت‌تر و محیط‌های کار را به میدان نبرد برای کارگر تبدیل نموده و جان او را می‌گیرد.

یک مطالبه اعلام شده کارگران و مشخصاً در نفت در مبارزات چند ساله اخیرشان ایمنی محیط کار در حد قابل‌قبول است. اعتراضات گسترده کنونی در مراکز نفتی علیه تعرضات معیشتی حکومت که یک موضوع آن خروج پیمانکاران از محیط‌های کار است؛ یعنی پایان‌دادن به کل این بساط توحش و بردگی. انقلاب زن زندگی آزادی یعنی پایان‌دادن به کل این بساط توحش و بربریت در جامعه.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *