برای بوسیدن! - آذر پویا

برای بوسیدن! – آذر پویا

مندرج در ژورنال شماره ۵۷۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در مدیای اجتماعی فیلمی از درگیری غلامرضا جمشیدی‌ها رئیس دانشکده علوم اجتماعی با دانشجویان دست‌به‌دست می‌گردد. در این فیلم رئیس دانشکده به دانشجویان حمله‌ور شده و به آنها توهین می‌کند. بهانه این رفتار غیرانسانی “فضای نامناسب” دانشگاه و عصبانیت ایشان از مشاهده دست‌دادن و روبوسی دانشجویان در فضای باز دانشگاه است!

چنین حرکتی از طرف رئیس یک دانشکده باعث شرمندگی و تأسف است. شرمندگی از رفتار لمپن‌مآبانه رئیس دانشکده “علوم اجتماعی” که انتظار می‌رود در این دانشکده دانشجویان رفتارها و منش‌های اجتماعی را فراگیرند. باعث تأسف، چرا که این روزها شاهد اخراج استادان آزادی‌خواه و جایگزین‌کردن آنها با متخصصین رواج جهل و خرافه هستیم. گویا قرار است دانشگاه‌ها به شعبه‌ای از حوزه‌های علمیه تبدیل شوند.

بهروز چمن‌آرا، عضو اخراج شده هیئت‌علمی دانشگاه کردستان، در گفت‌وگویی با رادیو فردا تحت نام “چرا حکومت در خاموش‌کردن دانشگاه‌ها ناکام است؟” از جو امنیتی دانشگاه‌ها و فشارهای سیستماتیک و تلاشی می‌گوید که حکومت برای حذف دانشجویان، استادان و هرگونه اندیشه‌ورزی انجام می‌دهد. او می‌گوید “فضای دانشگاه‌ها به‌شدت شکننده است… اما باور دارم این وضعیت نمی‌تواند ادامه پیدا کند، چون دانشگاه به طور سنتی و تاریخی محل و مکانی برای تمرین آزادی است”.

گروهی از فعالان دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی نیز، در حمایت از این دانشجویان بیانیه‌ای صادر کرده و نوشته‌اند: “این اصطلاحات و چنین منشی به‌هیچ‌وجه از سوی فردی که ادعای ریاست یک محیط علمی را برعهده دارد پذیرفته نیست”. در بخش دیگر بیانیه آمده است: در حال حاضر در ایران، “مسئولان دانشگاه نفرتی بنیادین از دانش و دانشجو دارند”. آنها تأکید کردند که در کنار دانشجویان علوم اجتماعی دانشگاه تهران می‌ایستند و “هیچ‌گونه توهین به دانشجو و ساحت دانشگاه را تاب نمی‌آورند”.

دانشگاه همیشه یکی از مراکز اعتراض و مبارزات بوده، جمهوری اسلامی تلاش کرده است با تهدید و محروم‌کردن دانشجویان معترض از تحصیل، صدای جوانان را خاموش کند. در انقلاب اخیر دیدیم که نه‌تنها دانشجویان خاموش نشدند؛ بلکه تعداد زیادی از استادانشان نیز با آنها همراه و هم‌صدا شده و به اعتراضات پیوستند تا جایی که مهدی اسماعیلی، نایب‌رئیس آموزش مجلس وادار به عقب‌نشینی شد و خجولانه اعلام کرد اگر استادان اخراج شده روندشان را تغییر دهند می‌توانند به سرکارشان برگردند.

از اعتراضات و مبارزات دانشجویان با تمام توان پشتیبانی کنیم. دانشگاه این سنگر آزادی را نباید به دست نیروهای مرتجع و بی‌مایه رها کرد.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *