حل انقلابی بحران محیط زیست - سئوال از حسن صالحی

حل انقلابی بحران محیط زیست – سئوال از حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۵۷۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کیوان جاوید: آن ویژگی و عاملی که در ایران محیط زیست را به مرز نابودی کشانده چیست؟

حسن صالحی: جمهوری اسلامی عامل اصلی تخریب و نابودی محیط زیست در ایران است. در جمهوری اسلامی همه پروژه های اقتصادی، در بخش دولتی و خصوصی، بدون کمترین توجه و اهمیت دادن به مسائل زیست محیطی انجام می گیرد و کل این وضعیت به نابودی زیستگاه مردم و گیاهان و حیوانات منجر می شود. آب، هوا و خاک یعنی سه عنصر اصلی در حیات انسان و جانوران و گیاهان در ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی سرمایه مورد تعرض منافع سود جویانه “آقا زاده ها” و کل سرمایه داران بوده است. واژه های رایجی نظیر زمین خواری، کوه خواری، دریاخواری، ساحل خواری، رودخانه خواری، جنگل خواری، بیابان خواری مصداق همین واقعیت است. فساد عمیق و رشوه خواری در ارگانهای دولتی و نبودن کنترل بر واحد های بزرگ صنعتی و کشاورزی عوامل مهم در مسموم شدن هوا، آب و خاک در ایران است. جمهوری اسلامی عامل مستقیم تخریب و آلودگی فاجعه بار محیط زیست در ایران است و برداشتن هر گامی در جهت حفظ محیط زیست مستلزم مقابله با این حکومت و عقب راندن آنست. پیشرفت و تحول اساسی در زمینه حفاظت از محیط زیست در ایران تنها با سرنگونی این حکومت امکان پذیر است.

کیوان جاوید: محیط زیست در همه جای جهان در حال تخریب است. عوامل جهانی نابودی محیط زیست در جهان کدام است؟

حسن صالحی: حزب ما در بیانیه ای پیرامون تخریب محیط زیست در آوریل سال ۲۰۱۳ چنین گفته است:

“در دنیای امروز وضعیت بحرانی محیط زیست اساسا محصول منافع سودپرستانه سرمایه داران و دولتهایشان و عدم رعایت استانداردهای پیشرو و علمی زیست محیطی از سوی آنها است. تا آنجا که بدون مواجهه و مبارزه مردم جهان علیه نظام سرمایه داری و اصل اصالت سود، نجات کره زمین و ساکنانش از خطرات جدی و لطمات جبران ناپذیر زیست محیطی ناممکن بنظر میرسد.”

بهره برداری بیش از اندازه از منابع و معادن، از بین بردن جنگلها، به انقراض کشانیدن گونه های گیاهی و حیوانی، از میان بردن منابع آب و تامین مواد غذایی و آلودگی های ناشی از فعالیت های صنعتی و استفاده از سوختهای فسیلی و اوضاع فاجعه آمیز آلودگی هوا از جمله نتایح عملکرد سودافزایی سرمایه داری و تاثیرات نامطلوب آن برای محیط زیست است. گسترش میلیتاریسم و نظامی گیری، بروزجنگ ها با نتایج هولناک زیست محیطی و تولید انواع و اقسام سلاحهای کشتار جمعی در خدمت حفظ حاکمیت سرمایه از عوامل  دیگر در نابودی منابع طبیعی و تشدید آلودگی محیط زیست و خطرات تهدید کننده ناشی از آن بوده است. یکی از دلایل مهم گرمایش زمین که موجب نگرانی زیادی است سوزاندن سوخت‌های فسیلی بجای استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر است. نتایج هولناک آلودگی و تخریب محیط زیست بر زندگی انسانها بسیار گسترده و فاجعه آمیز است. افزایش سرسام آور مرگ و میر ناشی از آلودگی محیط زیست و بیماری های لاعلاج، به مخاطره افتادن زندگی میلیونها انسان در اثر نابودی منابع آب و مواد غذایی، کوچ اجباری و گسترش فقر و بیکاری از نتایج این روند نامطلوب بر زندگی امروز و فردای بشر است.

کیوان جاوید:  در جامعه سوسیالیستی چگونه با این روند رو به تزاید نابودی محیط زیست مقابله می شود؟

حسن صالحی: این حق همه شهروندان و نسلهای آتی است که از هوای پاک و سالم، آب آشامیدنی بهداشتی، مواد غذایی سالم و زیستن در یک طبیعت سالم و امن برخوردار باشند. پاسداری از محیط زیست طبیعی باید در صدر اولویت های هر گونه فعالیت اقتصادی و صنعتی قرار گیرد. اگر نظام تولیدی بر پاشنه سود و بهره کشی نمی چرخید وضع محیط زیست به این حالت هشداردهنده و تهدید آمیز دچار نمی شد. در جامعه ای که ما برای تحقق آن مبارزه می کنیم، یعنی جامعه سوسیالیستی، مالکیت خصوصی بر وسائل کار و تولید لغو و ابزار تولید به دارایی جمعی کل جامعه تبدیل می شود. انگیزه فعالیت تولیدی نه سود سرمایه دار بلکه پاسخگویی به نیازهای انسان در سازگاری با محیط زیست خواهد بود. ما معتقدیم می توان میان نیازهای جامعه انسانی و طبیعت سازگاری ایجاد کرد. هم می توان یک جامعه انسانی خوب و مرفه داشت و هم اینکه محیط زیست کمترین لطمه را ببیند.

از نظر ما هر فعالیت تولیدی که به آلودگی محیط زیست و تخریب آن منجر می شود باید متوقف شود و ممنوع اعلام گردد. بعلاوه ما خواهان کنترل و نظارت مردمی بر محیط زیست هستیم؛ امری که یک ضامن قوی برای حفاظت از محیط زیست خواهد بود.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *