آزادی: رویایی حقیقی تر از حقیقت - سیاوش آذری

آزادی: رویایی حقیقی تر از حقیقت – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۵۷۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بنا بر گزارش ها بیش از صد تن از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه علامه طباطبایی تهران با انتشار بیانیه ای به احکام زندان ضیاء نبوی و هستی امیری اعتراض کردند. این دو تن، فعال حقوق پایه ای انسانی، از جمله حق حیات و تحصیل هستند. بیدادگاه انقلاب اسلامی این دو فعال سیاسی را به جرم “تبلیغ علیه نظام” به یک سال زندان محکوم کرده است.

جمهوری اسلامی با این احکام قصد ارعاب جامعه و عقب راندن معترضین و مخالفان را دارد. اما نفس انتشار اطلاعیه دانشجویان و دانش آموختگان در محکومیت این احکام ضد انسانی، نشاندهنده به سنگ خوردن تیر رژیم در این زمینه است. حمله رژیم  تبهکار اسلامی به مطالبات بر حق دانشجویان و مردم آزادیخواه باید در وسیعترین شکل ممکن پاسخ بگیرد و با اطمینان می شود گفت پاسخ محکمی از سوی همه مردم، از جمله فعالین جنبش دانشجویی خواهد گرفت.

مطالبه آزادی از جمله خواستهای پایه ای جامعه ایران در تاریخ معاصر، از انقلاب مشروطیت تا کنون بوده است. نه به توپ بستن مجلس توسط احمد شاه، نه کودتای رضا خان و کودتای ۲۸ مرداد، قادر به حذف این مطالبه پایه ای شد و نه تهاجم ضد انقلاب اسلامی به انقلاب ۵۷  توانست چنین کند. بقول اوکتای رأفت، شاعر معاصر ترکیه، “آزادی رویایی است حقیقی تر از حقیقت.”

آزادی مثل هوایی است که استنشاق می کنیم، مثل آبی است که سیرابمان می کند، مثل بادی است که در موهایمان می پیچد، مثل اقیانوسی است که خود را به وسعت بیکران آن میسپاریم. اما آزادی، تنها بی هیچ قید و شرطی، بی هیچ اما و اگری آزادی است.

آزادی شرط لازم رشد فرد انسان و تحقق قابلیت های تک تک آحاد جامعه بشری است. هر انسان باید قادر به استفاده از تمامی مواهب موجود در جامعه در راستای پرورش و بیان استعداد های انسانی خویش باشد. برای تحقق این امر اعضای جامعه بشری باید از هر گونه قید و بند، از رنگ پوست، قومیت، زبان، نژاد، ملیت و دین تا مناسبات پولی رها شوند. تحقق آزادی به معنای واقعی کلمه تنها با از میان بردن هر گونه انقیاد و بردگی، از جمله بردگی مزدی که جوهر جامعه سرمایه داری را تشکیل میدهد، امکانپذیر است.

سرنگونی انقلابی رژیم سرمایه داری اسلامی پیش شرط تحقق رویای آزادی است، اما پیروزی نهایی انقلاب در فردای سقوط رژیم با در هم شکستن کامل نظام متکی بر سرمایه داری  امکانپذیر خواهد بود.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *