"ماشین زمان" و نرگس محمدی در راه بیمارستان - کیوان جاوید

“ماشین زمان” و نرگس محمدی در راه بیمارستان – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۵۷۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

“نرگس محمدی، روز چهارشنبه ۱۷ آبان، در حالی که بی حجاب در محاصره نیروی مسلح به بیمارستان منتقل شده بود، شاهد بازداشت کسانی شد که برای بازدید او به بیمارستان رفته بودند.”

با “ماشین زمان” به گذشته برویم. بهار ۱۳۶۲ شهرستان لنگرود در استان گیلان و انتقال یک زندانی سیاسی با دستبند و در مجاورت چندین نیروی مسلح به بیمارستان.

در محوطه بیمارستان زندانی با قدمهای آرام اما با چشمانی نافذ در چشم رهگذرانی که خاموش و مبهوت نظاره گر این صحنه بودند می نگریست. انگار می خواست در همان شرایط یک پیام به دیگران داده باشد. پیام ایستادگی در برابر دشمنی که نگران است زندانی زخمی شده بر اثر شکنجه های بی وقفه و در زنجیر از دستشان بگریزد.

چند قدم آنطرف تر برق نگاهی برای چند ثانیه در چشم زندانی قفل شد و هر دو فورا نگاه هایشان را از هم دزدیدند. در دل این اسیر، غوغایی بر پا شد. مگر نه اینکه آن جوان هم سن از جمله همان کسانی است که شکنجه گران می خواهند پی به هویتش ببرند؟ آن صحنه به مدت ۴۰ سال همچنان با همان روشنی اش با این زندانی از دام مرگ رها شده زندگی می کند. راز ارتباط آن رفیق و این زندانی سابق همچنان سر به مُهر است.

دیدن چهره معلم سابق و  دیدار با خانم دکتر مهربان از دیگر خاطرات این روز است. زمانی که پیش از دیدار با دکتر هشدار گرفته بود اجازه نداری اسمت را بگویی. هر چند این هشدار بی فایده بود و روز بعد همه شهر میدانستند که چه کسی و با چه شرایط جسمی وخیمی به بیمارستان منتقل شده است. آن دو روز بستری شدن در بیمارستان خود داستان کتابی است پُر ماجرا.

حالا بعد از ۴۰ سال، نرگس محمدی در مجاورت و محاصره نیروهای مسلح به بیمارستان می رود. بی حجاب و با قدرت تمام و در حمایت مردمی که برای دیدار با او در صحن بیمارستان حاضر می شوند. دیروز رژیمی که خود را در اوج قدرت می دید و امروز رژیمی در اوج ذلت در سراشیب سرنگونی با دشمنانی بیشمار. داستان یکی است. مبارزه برای سرنگونی اوج عظیمی گرفته است. آن دیروزی های در بند و آن جان باختگان قدیمی این روزهای هجوم به بنیادهای حکومت اسلامی را میدیدند. مشعل انقلاب در دست زنان و مردانی است که زن زندگی آزادی شعارشان است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *