کودکان محروم از تحصیل - جلیل جلیلی

کودکان محروم از تحصیل – جلیل جلیلی

مندرج در ژورنال شماره ۵۸۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بنا به اظهارات هادی موسوی نیک، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس و مدیرکل پیشین مطالعات وزارت تعاون، ۱۴ میلیون کودک در خانوارهایی زندگی می‌کنند که حداقل سبد غذایی را نمی‌توانند دریافت کنند. همچنین بر اساس آمار آموزش‌وپرورش، در سال تحصیلی جاری، حدود ۴۵۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم و حدود یک و نیم‌میلیون کودک در معرض بازماندگی از تحصیل. اینها آماری است که در روز جهانی کودک، یعنی ۲۹ آبان برابر با ۲۰ نوامبر، از دهان مقامات حکومت جاری می‌شود.

این اعترافی است به جاری بودن یک فاجعه انسانی در مملکت؛ فاجعه‌ای در حق کودکان؛ کودک‌آزاری حکومتی؛ حق‌کشی از ضعیف‌ترین بخش جامعه و محروم‌کردنشان از ابتدایی‌ترین حقوق خود به‌وسیله یک حکومت. این جنایتی است آشکار و غیرقابل‌چشم‌پوشی. دلیل زندگی چهارده میلیون کودک در خانوارهایی که نمی‌توانند حداقل سبد غذایی را تأمین کنند، دلیل باز ماندن ۴۵۰ هزار کودک از تحصیل و دلیل قرارگرفتن یک و نیم‌میلیون دیگر در معرض بازماندگی از تحصیل این است که حکومت اسلامی ثروت تولید شده از کار و تلاش پدران و مادران همین کوکان را صرف تأمین زندگی لوکس آیت‌الله‌های گردن‌کلفت، ساختن مراکز تولید خرافه، سازمان‌دادن نیروهای تروریست و آدمکش، ساختن زندان و شکنجه‌گاه و سازمان‌دادن و نگهداری نیروهای سرکوبگر و شکنجه‌گر می‌کند.

در قرن ۲۱ و باتوجه‌به پیشرفت‌های علمی، تحولات اجتماعی و قدرت تولیدی بشر، این دیگر به یک دانش، باور و فرهنگ مسلط در جوامع بشری تبدیل شده است که تحصیل کودکان با پیشرفته‌ترین استانداردها نه یک امتیاز بلکه یک حق است که حکومت‌ها باید آن را تأمین کنند. جمهوری اسلامی نه‌تنها این را برای کودکان فراهم نکرده است؛ بلکه در ۴۵ سال گذشته فشارها و تضییقات عمیق‌تری را بر زندگی آنها تحمیل کرده است. محروم‌کردن کودکان از تحصیل و فعالیت‌های دوران کودکی‌شان که تنها یکی از جنایت‌های حکومت اسلامی در ایران است، ضرورت سرنگونی این حکومت ضد کودک را صدچندان می‌کند. یکی از اقدامات فوری مردم متشکل در شوراهایی که اداره جامعه را بعد از سرنگونی جمهوری اسلامی در دست خواهند گرفت، فراهم‌کردن امکانات تحصیل و آموزش رایگان با پیشرفته‌ترین استانداردها برای همه کودکان و نوجوانان در سراسر کشور خواهد بود. جا دارد بار دیگر فریاد برآوریم زنده‌باد انقلاب زن زندگی آزادی!

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *