اعتراضات بازنشستگان و مصوبه افزایش سن بازنشستگی - شهلا دانشفر

اعتراضات بازنشستگان و مصوبه افزایش سن بازنشستگی – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۵۸۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

امروز ۳۰ آبان بیش از هزار بازنشسته کشوری و تأمین اجتماعی با فراخوان قبلی و حمایت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان علیه فقر، فساد و سرکوبگری‌های حکومت مقابل وزارت کار در تهران تجمع کردند. امروز در شهرهای دیگر هم بازنشستگان کشوری تجمع داشتند. ۲۸ آبان نیز در مناطق نفت‌خیز جنوب صدها نفر از کارگران رسمی و بازنشستگان نفت در اهواز علیه دست‌اندازی به صندوق بازنشستگی تجمع داشتند و با شعار “شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد” پرچم اتحاد طبقاتی کارگری را برافراشته‌تر به دست گرفتند

این اعتراضات پاسخ محکمی به تعرضات معیشتی و چپاولگری‌های حکومت است. روز ۲۸ آبان مجلس اسلامی طی مصوبه‌ای سن بازنشستگی را تحت عنوان حل مشکل ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی افزایش داد که برای تأیید نهایی به شورای نگهبان می‌رود. حکومت رانت‌خوار و مافیایی جمهوری اسلامی که صندوق‌های بازنشستگی همواره یک منبع مهم چپاولگری‌هایش بوده، می‌خواهد بار بحران این صندوق‌ها را بر سر بازنشستگان خراب کند. مصوبه افزایش سن بازنشستگی مجلس یورش وسیع‌تری به زندگی و معیشت جمعیت میلیونی بازنشستگان است و بر خشم و اعتراض آنان افزوده است. این مصوبه صف اعتراض بخش‌های مختلف بازنشستگان را متحدتر کرده و بر شعار “لشکری، کشوری، فولادی، نفتی، تأمین اجتماعی اتحاد، اتحاد” تحقق عملی می‌بخشد.

مصوبه افزایش سن بازنشستگی بخشی از برنامه تعرضی هفتم توسعه است و به‌صورت پلکانی در رده‌های مختلف سنوات کاری سن بازنشستگی را افزایش می‌دهد. از جمله سنوات اشتغال بیمه‌پردازانی با سابقه ده ساله تا فاصله سی‌سال کار، به‌ازای هر سال پنج ماه اضافه شده و ۱۲ سال افزایش می‌یابد. یعنی فردی که تازگی بیمه شده با ۴۲,۵ سال کار بازنشسته می‌شود. بگذریم که وقتی غالب استخدام‌ها موقت‌اند، ماه‌های بسیاری کارگر بیکار است و یا کار فصلی می‌کند، خبری از بازنشستگی نیست و آینده‌ای سیاه مقابل کارگران قرار دارد. طبق این مصوبه سن بازنشستگی برای مردان از ۶۰ به ۶۲ سال افزایش‌یافته و حداکثر طول خدمت ۳۵ سال است. حداکثر سن بازنشستگی برای زنان همچنان ۵۵ سال خواهد بود. کارگران با کمتر از ۱۰ سال سابقه کاری نیز مشمول بیمه درمانی و حقوق مستمری نخواهند شد.

پاسخ چنین مصوباتی اعتراضات سراسری است. رشد تکنولوژی و پیشرفت بشری اقتضا می‌کند که سن بازنشستگی کاهش یابد و همه بازنشستگان از زندگی ای شایسته انسان برخوردار باشند. درمان رایگان حق همه مردم و یک شعار مهم اعتراضی بازنشستگان است. جمهوری اسلامی را با تمام مصوبات و قوانینش به گور بسپاریم.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *