شکستی دیگر برای حجاب رژیم - کیوان جاوید

شکستی دیگر برای حجاب رژیم – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۵۸۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

شورای نگهبان جمهوری اسلامی لایحه “حجاب و عفاف” را با ۱۰۹ ایراد و ۲۳ غلط املایی در متن لایحه به مجلس شورای اسلامی بازگرداند. این لایحه در ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ به تصویب مجلس ارتجاع اسلامی رسیده بود

جمهوری اسلامی که به دنبال انقلاب زن زندگی آزادی حجابش زیر شدیدترین ضربات خُردکننده قرار گرفته و موجودیتش زیر سؤال رفته است، ناشیانه و از روی استیصال لایحه “حجاب و عفاف” را ظرف دو هفته در مجلسش تصویب کرد تا شاید بتواند یک رکن اصلی انقلاب که دفاع از حرمت، کرامت و هویت انسانی زنان است را بی‌اثر کند. ما همیشه گفتیم حجاب برای حکومت سنگری است که از دست‌دادنش پیشروی انقلاب را صدچندان تسریع می‌کند.

حالا معلوم شد مجلس اسلامی و قوه قضائیه که مبتکر اصلی این لایحه است، و کل سران مستأصل اسلامی این توان و قدرت را ندارند تا از حجابشان در مقابل جنبش بنیان‌کن ضداسلامی دفاع کنند.

بحث به‌سادگی این است که چرا شورای نگهبان با ۱۰۹ ایراد این لایحه را به مجلس پس فرستاده، آیا ظاهراً می‌خواهد نشان بدهد که طرف مردم قرار دارد و چنین تعرضی به زنان را خلاف “اصول اسلام” می‌داند؟ یا آنچه در جامعه در جریان است را به عینه مشاهده می‌کند و می‌داند با این تفنگ قراضه حکومتی نمی‌شود به جنگ جامعه‌ای رفت که حجاب را “بالا آورده” است.

مردم ایران و از جمله زنان با هرآنچه که بویی از اسلام برده باشد سرِ جنگ دارند و ابعاد گسترده این جنگ بین مردم و حکومت اسلامی آن‌چنان وسیع و دامنه‌دار است که با هیچ قانون و تحمیل هیچ درجه از سرکوب نمی‌شود اسلام را به جامعه غالب کرد. این واقعیت عیان است که شورای نگهبان رژیم هم می‌داند به این شیوه نخ‌نما و امتحان پس داده دردی از حکومت درمان نمی‌شود و خوب می‌دانند این حمله از روی درماندگی شکست می‌خورد و هر شکست دریچه‌ای جدید برای نمایان کردن ضعف‌های عدیده حکومت اسلامی می‌شود. جمهوری اسلامی در مقابله با مردم آچمز شده است و این بی افقی در سرنوشت زار همین لایحه نیز هویدا است.

این شکست جمهوری اسلامی را به فال نیک می‌گیریم و در شیپور سرنگونی طلبی و انقلاب زن زندگی آزادی به‌شدت هرچه‌تمام‌تر می‌دمیم.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *