بحران حکومتی در جوان‌سازی جمعیت - آذر پویا

بحران حکومتی در جوان‌سازی جمعیت – آذر پویا

مندرج در ژورنال شماره ۵۹۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روزی نیست که اخبار مربوط به اعدام‌ها و بخصوص اعدام جوانان را نخوانیم و نشنویم، جان‌های شیفته‌ای که با چرخش یک‌قلم گرفته می‌شوند، زخم‌های عمیقی که با هر اعدام بر پیکر جامعه روزانه نقش می‌بندند، بیکاری و گرانی ناامنی، و هزار درد بی‌درمان دیگر در جامعه بیداد می‌کند. در چنین وضعیتی همشهری آنلاین در گزارشی نسبت به “پیرشدن” و کاهش جمعیت کشور هشدار داده و نوشته است که: جمعیت ایران در سال ۱۴۸۰ به ۳۰ میلیون نفر می‌رسد و نصف این جمعیت هم سالمند خواهد بود.

واقعیت این است که دغدغه جمهوری اسلامی در مورد پیرشدن جمعیت در چند سال آینده نه کمبود پرسنل مراکز درمانی و بهداشتی، و نه کمبود جمعیت جوان در هیچ زمینه رفاهی برای آحاد جامعه نیست که اگر چنین بود روزانه شاهد پرونده‌سازی‌های کذب و کشتار جوانان تحت هر بهانه واهی نبودیم.

مسئولین جمهوری اسلامی با رهبری قاتلش خود را به کوری و کری زده‌اند و با وراجی‌های همیشگی‌شان خودفریبی کرده و به طرق مختلف جوانان را به خیال خود تشویق به تشکیل خانواده و “فرزندآوری” می‌کنند. از وعده‌دادن وام ازدواج گرفته تا وام ویژه خرید مسکن برای “فرزندآوری”، بانک مرکزی نیز در بخشنامه‌ای اعلام کرد “به مردانی که سربازی اجباری نرفته‌اند وام ازدواج و فرزندآوری تعلق خواهد گرفت”، شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی از قافله عقب نمانده و اعلام کرد: “تأهل و داشتن فرزند برای عضویت در هیئت‌علمی دانشگاه‌های ایران امتیاز حساب می‌شود”. این در حالی است که طبق آمار سالانه مؤسسه پژوهشی لگاتوم شاخص رفاه ایران در سال ۲۰۲۳ در رتبه ۱۲۶ قرار دارد و این روند کماکان در حال سقوط در بین کشورهای جهان است.

مردم دیگر پشیزی ارزش برای تصمیمات و خواست‌های سران قاتل و فاسد حکومت اسلامی قائل نیستند و خوب می‌دانند که تا چوبه‌های دار پابرجاست، تا مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در جامعه حل نشود، تا آینده‌ای روشن برای خود و فرزندانشان متصور نباشند، تا ناامنی در جامعه بیداد می‌کند و در یک‌کلام تا شبح خوفناک جمهوری منحوس اسلامی بر سر جامعه سنگینی می‌کند تشکیل خانواده و فرزندآوری به امید داشتن کانونی گرم و بدون دغدغه تقریباً غیرممکن است. بی‌جهت نیست که رویکرد برای فرزندآوری در ایران سیر نزولی یافته و خزعبلات مسئولین جمهوری اسلامی اندر مزایای بچه‌دارشدن دیگر حنای بی‌رنگی است.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *